Tuesday, November 11, 2008

Anak oh! anak

Prof Kamil menjadi tetamu Allah dengan meninggalkan anak yang kecil berusia 3 tahun. Tuan Ridzuan meninggalkan anak yang berusia 5 bulan. Ustaz Rashid (biras), meniggalkan anak yang berusia hampir 2 tahun.

Ketika arwah abah mertua pertama kali ke Mekah, adik Liyana berusia 7 bulan. Emak pula pergi Haji ketika adik bongsu (Faried) berusia hampir setahun (Ayah mengerjakan Haji ketika belajar dan tinggal di Mekah).

Kebanyakkan mereka meninggalkan anak kecil yang masih menyusu badan.

Semalam, seorang teman memberitahu, dua tahun lepas dia ke Mekah bersendirian. Isterinya tidak turut serta kerana tidak sanggup meninggalkan anak kecil yang berusia 10 bulan yang masih menyusu badan.

Seorang saudara dekat, juga tidak dapat menyertai jemaah kami tahun ini, kerana suaminya tidak benarkan. Si suami tidak sanggup menjaga dua anak kecil yang menyusu badan.

Beberapa rakan memberitahu, insya'Allah dia akan pergi Mekah apabila anak-anak sudah besar. Apabila sudah bersekolah dan berdikari.

Benarlah, anak itu satu dugaan, terutama untuk si Ibu. Semakin kami menghampiri hari keberangkatan, anak-anak semakin manja, terutama si Sameer yang genap 2 tahun usianya awal bulan Disember ini.

"Ya Allah, peliharalah anak-anak kami, jadikanlah mereka anak-anak yang baik, sihat dan cergas. Janganlah mereka berasa rindu kepada kami dan janganlah kami berasa rindu kepada mereka. Tetapkanlah hati kami agar sentiasa mengingati Mu sepanjang kami mengerjakan ibadah haji ini..."
Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga). (Ali-Imran: 14)
Wallahu'alam

No comments: