Monday, March 23, 2009

Letak Jawatan

Setahun yang lepas saya pernah menyiarkan rasa bangga apabila rakan sepermainan dilantik sebagai TKM yang termuda nun di utara sana.

Beberapa hari yang lepas beliau meletak jawatan. Kemuncak kepada segala kontroversi yang menelaputi nama dan karier beliau sepanjang hampir setahun di tampuk kuasa.

Saya kenal beliau. Rakan-rakan sepermainan semua kenal beliau, sejak kami bersama dalam beberapa organisasi pelajar. Kami biasa kerja bersama. Dalam banyak program, dia menjadi AJK dibawah saya. Memang tidak gading yang tidak pernah retak. Ibarat melihat air dalam gelas, sama ada kita ingin melihatnya sebagai separuh penuh atau separuh kosong.

Dalam politik semuanya mungkin. Kalau kita di atas, kita juga bisa di bawah... Kalau kita dijunjung, belum tentu kita tidak akan disepak terajang.. Kalau kita dipuja, kita juga perlu bersedua dikritik atau cerca nista.

Yang jujur dan amanah belum tentu di atas, yang khianat belum tentu di bawah... Bukankah itu wajah politik hari ini?

Itulah cabaran dan onak duri berpolitik. Kata mantan Presiden UIA suatu masa dahulu: "Kalau takut untuk dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai."

Apa pun, saya tetap hormat keputusan beliau.Biarlah orang komen dan kritik beliau. Walaupun belum disabitkan bersalah dengan apa jua tuduhan yang dilemparkan, meletakkan jawatan adalah tindakan yang dipuji dan berani.

Jauh lebih baik dari sesetengah pemimpin pada hari ini. Kendati pun sabit bersalah, masih tidak segan silu merayu simpati dan mendabik dada untuk terus bertahta. Mungkin kerana terlupa atau sengaja alpa, bahawa hidup kita bukan hanya di dunia ini sahaja.

"Katakanlah: Ya Allah pemilik kekuasaan alam buana. Engkau memberi kekuasaan kepada sesiapa yang Engkau suka. Engkau merampas kekuasaan itu dari siapa sahaja yang Engkau mahu. Engkau berkuasa memuliakan dan menghinakan siapa yang Engkau mahu. Di tangan Mu (wahai Allah) segala kebaikan dan kekayaan.

Sesungguhnya Engkau berkuasa untuk berbuat apa sahaja terhadap apa sahaja. Engkau mentabir siang dengan malam. Dan Engkau berkuasa mentadbir malamnya dengan siang. Engkau mentadbir suatu yang hidup dari suatu yang kaku/mati, sebagaimana Engkau melahirkan yang kaku/mati dari yang hidup. Engkau memberi rezeki tanpa berhitung kepada siapa sahaja yang Engkau mahu."


Wallahu'alam.


2 comments:

Ifila Saila said...

Fariz..

kalau x silap kata mantan Presiden UIA suatu masa dahulu: "Kalau takut pada risiko, jangan bicara soal perjuangan. hidup presiden GCC!"

Rislah said...

Heheh.. presiden UIA ngan GCC hanya tak samo jang!