Tuesday, July 7, 2009

Teropong

Dalam satu perbualan, seorang teman yang baru berkahwin dengan pesara kerajaan yang hampir 25 tahun lebih tua daripadanya bercerita:

"Suami saya baru beli teropong"

..... Dia minat tengok bulankah?"

"Tidak, dia guna untuk meneropong saya!"

..... "Huh?"

"Apartment saya mengadap ke tempat kerja. Jadi, dia akan meneropong untuk memastikan jam berapa saya balik. Adakah saya sudah sampai tempat kerja dan sebagainya. Segala pergerakan saya dia akan catit dalam buku lognya."

....."Bagus suami awak. Mesti dia hendak pastikan awak selamat. Sekarang inikan banyak kes jenayah melibatkan kaum wanita..."

Dengan nada geram, dia menjawab, "Sekiranya begitu, tidak mengapalah. Tetapi sebenarnya, dia terlalu cemburu dengan saya. Dia hendak memastikan saya tidak 'merayap' ke tempat lain. Lebih-lebih lagi sekiranya saya berpakaian yang agak trendy, pasti banyak soal jawabnya sebelum 'dapat visa' untuk keluar rumah."


Mungkin itu sebabnya Islam menyuruh kita mencari pasangan yang sekufu... wallahu'alam.

Gambar daripada Wikipedia

No comments: