Sunday, November 29, 2009

Melontar

Hari ini adalah hari ke 13 Zulhijjah. Bagi jemaah Haji yang berada di Mina, hari ini adalah hari terakhir untuk melontar bagi mereka yang membuat Nafar Thani. Bilangan jemaah haji juga sudah berkurangan sedikit pada hari ini. Kerana, mereka yang membuat Nafar Awal, telah pulang ke Mekah pada hari ke 12. Jadi proses melontar ketiga-tiga Jamrah agak lengang sedikit berbanding hari sebelumnya.

(Pengalaman saya apabila jemaah hendak melontar Jamrah naik ke tingkat tiga kompleks Jamarat, memang tidak sesak dari hari awal. Luas dan selesa. Cuma hari ke 13 lebih luas dan selesa).

Waktu yang afdal melontar adalah selepas waktu zuhur. Jemaah Haji Malaysia menggunakan fatwa yang mengharuskan melontar selepas Subuh. Ini supaya Jemaah Haji Malaysia boleh terus bersiap untuk pulang ke Mekah pada tengahari.

Walau bagaimana pun ada juga Jemaah Haji Malaysia yang membuat Nafar Thani ini melontar bukan pada waktu yang ditetapkan oleh syarak.

Kes ini berlaku di hadapan mata saya. Satu pagi sementara menunggu masuk waktu subuh, sedang saya dan rakan-rakan berbual-buat sambil minum teh panas di hadapan khemah penginapan, seorang jemaah haji yang baru pulang dari melontar menyapa kami. Ketika itu sekitar 4 pagi waktu Mekah.

Pakcik yang duduk sebelah saya bertanya kepada lelaki itu: "Tuan baru balik melontar ke?"

"Ya"

"Tuan melontar untuk hari ke 12 ke?"

"Tidak, saya melontar untuk hari ini. Hari ke 13"

Pakcik sebelah saya agak pelik, dan bertanya lagi: "Eh, bukankah sekarang ini belum masuk waktu Subuh. Belum masuk lagi waktu untuk melontar pada hari ini?"

Dengan suara yang agak sedikit keras, lelaki itu menjawab: "Pakcik, bukankah masuk hari ke 13 ini bermula selepas Maghrib? Macam kita berpuasa. 1 Ramadan bermula pada malam selepas waktu Marghrib. Kita sudah boleh solat Tarawikh, walaupun kita belum berpuasa. Macam itu juga kita melontar. Agama ini macam undang-undang. Lain hakim yang membaca, lain tafsirannya. Saya juga rujuk ustaz."

Selepas menghabiskan kata-katanya, lelaki itu beredar. Saya hanya mendiamkan diri. Pakcik di sebelah saya juga hanya mengeleng-gelengkan kepala sambil menghirup teh panasnya.

Kepala saya ligat memikirkan kata-kata lelaki tersebut. Saya tertanya-tanya dalam hati. Ustaz manalah lelaki itu rujuk. Kenapa tidak rujuk dengan pakar rujuk tabung haji yang ada dalam setiap kawasan penginapan jemaah haji. Memang melontar pada waktu sebelum subuh mudah dan tidak sesak. Namun, ianya tidak sah. Kerana masuk waktu melontar adalah pada selepas waktu subuh. Ini fatwa semasa yang digunakan oleh Tabung Haji dan beberapa negera. Namun sesetengah ulama masih mengekalkan waktu melontar adalah selepas waktu zuhur.

Seingat saya, dalam beberapa kitab fikah yang saya rujuk, tidak terjumpa pula fatwa yang seperti lelaki itu katakan. Mungkin ilmu saya masih cetek. Saya bertanya kepada seorang ustaz veteran yang turut sama dalam jemaah kami. Beliau juga merupakan pakar rujuk SPBYD Agung sekarang. Kata beliau, waktu sah melontar bermula pada waktu subuh. Bukan selepas Maghrib seperti kata lelaki itu. Waktu sah tidak sama seperti waktu masuk tarikh.

Saya khuatir, lelaki tadi bertanya kepada 'ustaz-ustaz instant' tidak bertauliah yang banyak wujud dalam kelompok jemaah haji yang tumbuh bagaikan cendawan... wallahu'alam

No comments: