Tuesday, July 27, 2010

Mengajar anak bersolat


Kawan-kawan bercerita tentang anak sembahyang (solat).
"Anak saya rajin bersolat. Usia baru 4 tahun. Apabila masuk sahaja waktu, dia terus mengambil sejadah."

"Anak saya jarang sekali meninggalkan solat sejak umurnya 6 tahun"

"Apabila anak saya sudah masuk darjah satu baru saya hendak menyuruh dia bersolat"

"Anak saya ini, liat sangat hendak bersolat. Kalau baru 7-8 tahun susah hendak bersolat, sudah besar nanti macam manalah."

"Saya susah hendak suruh anak saya solat."

"Macamana saya hendak suruh anak saya rajin solat berjamaah?"

Ini adalah antara cabaran yang dihadapi oleh ibu bapa dalam mengajar anak bersolat. Ada yang sudah bersolat dan rajin berjamaah dan begitulah sebaliknya.

Pengalaman saya mendidik anak solat adalah berpandukan dua hadis nabi ini:
"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w pernah solat sambil menggendong (cucunya) Umamah binti Zainab binti Rasulullah s.a.w iaitu anak Abi al-‘As bin Rabi'. Ketika Rasulullah berdiri, beliau mengendong anaknya dan ketika beliau sujud, diturunkannya.” (direkodkan oleh Imam Muslim)

"Kami keluar bersama Rasulullah s.a.w. untuk bersolat ‘Isya, baginda membawa bersama cucunya Hasan atau Husain ketika solat. Nabi s.a.w. memanjangkan/melamakan sujudnya kerana cucunya naik/duduk di atas belakang beliau semasa sujud." (direkodkan oleh an-Nasai)
Ini tip mengajar anak sembahyang yang dilakukan oleh Rasulullah. Rasulullah membawa anak-anak kecil solat bersama, walaupun mereka belum faham dan hanya pandai merangkak. Amalan ini secara tidak langsung menjadikan mereka biasa dengan suasana bersolat.

Anak-anak belajar dengan menjadikan ibu bapa sebagai model utama mereka. Ibu bapa yang mengamalkan solat berjamaah dan bawa anak kecil bersama akan lebih memberi kesan kepada anak daripada hanya menyuruh mereka.

Ini termasuk membawa mereka bersama ke masjid, supaya mereka biasa solat berjamaah di masjid dan rapat dengan masjid sejak dari kecil. Cuma dalam keadaan ini ada beberapa perkara yang perlu diambil kira seperti kebersihan pakaian mereka (suci dari najis) dan sebagainya.

Ibu bapa boleh mengamalkan doa yang Allah ajar dalam al-Quran, surah Ibrahim ayat 40:
رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلوةِ وَمِن ذُرِّيَتِى
(Wahai Tuhanku! Jadikanlah saya orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga anak-anak serta keturunan saya.)
Kata 'pepatah, meluntur buluh biar dari kecil'.

Wallahu'alam.

No comments: