Thursday, July 5, 2007

Ikhlas

Pagi tadi ketika keluar dari pintu bank, saya disapa oleh seorang lelaki India yang sedang mengutip derma untuk rumah kebajikan kanak-kanak cacat dan yatim. Sebaik memasukkan sedikit wang ke dalam tabung yang dihulurkannya, lelaki itu berkata sambil tersenyum:

“Thank you, god bless you sir!”

Dalam perjalanan ke pejabat, saya teringat kata-kata lelaki itu. Biasanya apabila kita menghulurkan derma, orang yang menerima hanya mengucapkan terima kasih atau kekadang hanya berdiam diri. Saya terfikir, alangkah bezanya antara respon lelaki itu dan dengan pengutip derma yang biasa saya temui, terutama dari kalangan ornag Islam. Lelaki itu bukan hanya mengucapkan terima kasih, bahkan berdoa agar tuhan merahmati setiap yang menghulurkan derma. Sama ada tuhan menerima doanya atau tidak, itu bukan persoalannya disini.

Ketika di Indonesia tempoh hari, saya juga berdepan dengan pengalaman yang menarik perhatian saya dan rakan-rakan. Apabila salah seoarang dari kami menghulurkan derma kepada seorang gadis untuk rumah kebajikan yang diwakilinya, gadis itu memberi respon:

“Bapak, terima kasih banyak-banyak atas derma bapak ini. Saya doakan Allah murahkan rezeki bapak dan anak cucu bapak. Sekiranya bapak berkelapangan, jemputlah datang ke rumah kami.”

Kira-kira begitulah respon dia yang panjang lebar. Respon yang jarang-jarang atau tidak pernah sekali kita terima di negara kita ini. Munkin ada respon sedemikian, tetapi... errr.. jarang bersedekah, mana nak dapat respon macam tu?... he he he...

Macamana pun, sedikit sebanyak saya kagum dengan gadis itu dan lelaki india itu. Merendah diri dan murah dengan doa.

Astaghfirullahal'azim. Tidak sepatutnya saya berfikir-fikir tentang respon lelaki tadi kepada saya. Bersedekah dengan ikhlas tidak boleh mengharapkan sebarang balasan termasuk ucapan terima kasih. Biarlah apa pun respon mereka, saya tidak boleh mengharap atau mengkritik.

Teringat ayat Allah dalam surah al-Insan : “Kami memberi makan kepada mereka dan kami tidak mengharapkan balasan walaupun ucapan terima kasih.”

Wallahu'alam.

No comments: