Wednesday, July 4, 2007

Terapi Menenangkan Hati

Cerita ini saya saya dapat dari kiriman email seorang rakan, yang diforwardkan dari email-email lain. Sumber cerita ini tidak diketahui, tetapi pengajarannya berbaloi untuk kita renungkan. Wallahu'alam.

Pada satu hari seorang sahabat Rasulullah yang dikenali sebagai Ibnu Masud didatangi oleh seorang lelaki. Raut wajah lelaki itu murung ibarat seorang yang sedang berduka. Lelaki itu berkata: "Wahai Ibnu Mas'ud, hatiku ini sedang gelisah. Berikanlah kepadaku satu nasihat yang dapatku jadikan sebagai penawar.  Sejak akhir-akhir ini, perasaanku tidak begitu tenteram, jiwaku sentiasa gelisah, fikiranku juga selalu kusut, aku tidak selera hendak makan, tidurku pun tidak lena."

Apabila mendengar kata-kata lelaki itu, Ibnu Mas'ud diam seketika. Dia kemudian berkata:

"Sekiranya itulah penyakit yang menimpa jiwamu, maka hendaklah kamu bawa hatimu mengunjungi tiga tempat iaitu:

1. Tempat orang membaca al Quran, sama ada kamu membacanya atau kamu mendengarnya.
2. Majlis pengajian yang mengingatkan hatimu kepada Allah.
3. Carilah tempat dan waktu yang sesuai supaya kamu dapat beribadat kepada Allah SWT dengan khusyuk dan tulus ikhlas."


2 comments:

Anonymous said...

Salam, kalau tidak silap, kata-kata nasihat ini saya pernah baca di salah sebuah buku Dr. Danial :)

Rislah said...

Dari buku yang mana satu?... boleh saya beri kredit.. terima kasih.