Thursday, May 22, 2008

Bengkel Penulisan

Insya'Allah esok saya akan ke Singapura. Jemputan untuk mengendalikan bengkel penulisan sehari di Masjid Al-Istifar. Saya tidak ada maklumat lanjut tentang bengkel yang diuruskan oleh Jabatan Jualan. Saya juga tidak pasti bagaimakah rupanya Masjid al-Istifar itu.

Saya cuma dimaklumkan untuk mengedalikan bengkel penulisan buku. Segala keperluan penginapan dan sebagainya sudah diuruskan. Turut bersama saya ialah Cik Nurismaliza dari PTS One. Beberapa orang editor PTS iaitu Imran, Firdaus, Norashikin akan turut serta.. tetapi sebagai pelancong dan melawat Pesta Buku Singapura. Mereka ini ikut sekali untuk menghabiskan sisa-sisa cuti tahun lepas yang akan luput hujung bulan ini.

Biasanya apabila disebut bengkel penulisan, anggaran peserta adalah maksimum lima puluh orang. Itu pun sudah dikira ramai. Dalam bengkel-bengkel lepas yang saya kendalikan rata-rata paling ramai kehadiran pun adalah 40 orang.

Tetapi, kali ini saya dimaklumkan jumlah peserta adalah amat ramai. Kata saudara Ikhram yang menguruskan bengkel ini: "Kemungkinan besar penuh satu masjid!"

Jawab saya: "Itu bukan bengkel.. tetapi Khutbah Jumaat!!"

Macamana pun, semoga Allah permudahkan segala urusan. Insya'Allah saya berikan yang terbaik... cuma sedikit risau, bagaimana saya hendak susun semula persediaan untuk bengkel menjadi Khutbah ni.. mungkinkah nanti saya perlu naik atas mimbar?...

Wallahu'alam

No comments: