Wednesday, July 16, 2008

Kata Sifat

Kata sifat atau kata adjektif ialah perkataan yang menerangkan sifat atau keadaan sesuatu. Contohnya manis, hebat, cantik, baik dan sebagainya.

Kata sifat ini mudah dikenali apabila ia diletakkan kata penguat sebelumnya. Sebagai contoh: sangat manis, sungguh hebat, amat baik, paling cantik dan lain-lain lagi.

Dari sudut psikologi bahasa, semakin banyak kata sifat digunakan, maka semakin kurang daya persuasifnya.


Daya persuasif yang tinggi dibantu dengan hujah-hujah yang didasari oleh fakta. Apabila bercakap dengan orang pandai (berilmu), fakta memberikan impak persuasif. Lebih banyak fakta, lebih tinggi daya persuasifnya. Begitulah sebaliknya.

Oleh itu, semakin seseorang itu tidak ada fakta dan dalil dalam berhujah, semakin kerap dia menggunakan kata sifat. Semakin banyak kata sifat, semakin kuranglah daya persuasifnya dan semakin tinggilah kecenderungannya menggunakan emosi dalam berhujah.


Sebagai contoh dalam debat antara dua orang pemimpin semalam, penonton boleh melihat bagaimana apabila salah seorang daripada mereka sudah kekeringan fakta, beliau cenderung menggunakan banyak kata-kata sifat.

Contohnya: Malaysia adalah negara yang paling baik, BN amat cekap menguruskan Pentronas, Pemipin negara bijak menguruskan negara dan banyak lagi. Lebih parah apabila beliau cenderung untuk menyerang lawanya termasuk secara peribadi dan tidak menjawab pertanyaan yang diajukan kepadanya.


Di pihak lawannya, pemimpin yang satu itu bercakap berdasarkan fakta, statistik dan kajian. Dia tidak melatah dengan serangan bersifat peribadi, malah serius mempertahankan hujah dan memastikan debat tidak lari dari topik.

Debat semalam adalah sejarah. Pertama kali (dan mungkin terakhir) diadakan sebegitu rupa. Ia membuka mata rakyat untuk menilai hujah, personaliti, ilmu dan daya intelek kedua-dua pihak. Siapa yang buat 'kerja rumah' dan kajian sebelum berdebat dan sebaliknya.

Itulah kualiti mereka yang menjadi pemimpin rakyat Malaysia.... dulu, kini dan entah sampai bila?

Wallahu'alam

gambar disalin daripada http://www.mstar.com.my/

No comments: