Thursday, August 13, 2009

Tertinggal dalam lif

Semalam kami anak beranak menziarahi adik ayah yang datang bercuti di Malaysia, di aparmet sewanya di tengah ibukota.

Satu peristiwa yang mencemaskan berlaku apabila kami hendak pulang. Ketika hendak menggunakan lif, Kak Yong yang berusia tujuh tahun terlebih dahulu berlari masuk ke dalam lif. Sebelum sempat kami yang lain masuk, lif tertutup dengan Kak Yong bersendirian di dalamnya.

Saya cuba menekan suis pintu beberapa kali dengan harapan ia terbuka sambil berdoa dalam hati. Semua yang melihat hanya terdiam dan menanti pintu terbuka. Beberapa saat kemudian pintu lif terbuka. Kak Yong dengan pantas menerpa keluar. Dia tidak menangis, tetapi mukanya pucat dan air mata bergenangan.

Alhamdulillah, Kak Yong selamat. Peristiwa tersebut berlaku dalam beberapa saat namun, ia sudah cukup untuk merentap jantung kami.

Sebenarnya kami tidak tahu hendak buat apa kecuali cuba menekan-nekan suis pintu dan berharap agar ia terbuka.

Kami di tingkat 24. Apartment tersebut ada 34 tingkat. Ke manakah kami hendak mencari Kak Yong sekiranya lif tersebut bergerak?

Kata Kak Yong, dia juga tidak tahu hendak buat apa. Dia tidak tahu menggunakan lif. Kak Yong hanya mampu mengetuk-ngetuk pintu lif dengan harapan ia akan terbuka.

Peristiwa tersebut menjadi pengaran buat kami semua supaya lebih berwaspada.

24 jam selepas peristiwa tersebut berlaku, jantung saya masih berdebar dan berderau. Saya masih lagi terbayang-bayang Kak Yong menerpa keluar dengan wajah pucat.

Wallahu'alam.

No comments: