Wednesday, October 8, 2008

Hidayah

Insya'Allah bulan hadapan saya akan bermusafir seketika. Sebelum itu, saya ingin berguru. Menambah ilmu dan menumpang barakah guru. Sedang saya tercari-cari, bertanya sana dan sini... tiba-tiba petang semalam saya mendapat panggilan dari seseorang yang sudi berkongsi ilmu dan pengalaman. Nun jauh dari ceruk negeri Johor. Alhamdulillah.

Seorang yang saya kenali, rapat tetapi jauh. Seorang guru dan cendiakawan. Seorang yang sudah terlebih dahulu berkelana dan bermusafir, melangkaui sempadan iman. Seorang yang merasai kurniaan nikmat cahaya petunjuk Allah dan tidak jemu berkongsi serta melebarkan jalur-jalur cahaya itu keseluruh pelusuk alam.

Saya khabarkan hasrat hati kepada beliau. Kata beliau, saya sudah ada ilmu, bertuah, sekurang-kurangnya ilmu asas. Itu satu kelebihan sebagai bekalan untuk bermusafir. Saya jawab, ilmu saya tidak diamalkan, sudah kusam dan berkeladak. Ilmu saya tersimpan kemas dalam timbunan buku-buku di rak.

Bak kata pepatah Arab :
"Ilmu yang tidak diamalkan ibarat pohon yang tidak berbuah"
Saya perlu berguru lagi. Kata saya kepada beliau, ilmu satu perkara, hidayah Allah satu perkara yang lain.

Ilmu boleh di pelajari, tetapi hidayah Allah adalah kurniaan Dia yang maha esa. Untuk hamba-hambanya yang benar-benar terpilih dan berusaha mencarinya. Kata Allah dalam Quran:

"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam." (An An'am: 125)
Saya nekad untuk bertemu beliau, berguru seketika. Menumpang sejalur cahaya dan barakah Hidayah Allah. Kalau berkesempatan berlari, meluncur ke 'pondoknya' di ceruk sana... saya cuba ikhtiarkan.

Memang sekarang ini saya sudah ada Hidayah, tetapi itu adalah puan Ruhana Hidayah binti Abdul Halim, kekasih hati saya.

"Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau gelincirkan hati-hati kami selepas Engkau memberi kami petunjuk dan kurniakan kami dari sisi-Mu rahmat. Sesungguhnya Engkau adalah Maha Pemberi." (Ali Imran: 8)
Kemana saya akan bermusafir?... Nanti apabila sudah tiba sah masanya, saya akan bermusafir, saya akan bercerita.

Wallahu'alam

4 comments:

Puan Ainon Mohd. said...

Dapat dua Hidayah - alangkah beruntungnya!

Rislah said...

Aminn...

Zamri Mohamad said...

Apabila tuan bermusafir di 'sana' nanti jangan lupa doakan saya di sini

Rislah said...

Insya'Allah.. saya masukkan dalam list doa saya.. hehehe