Tuesday, October 21, 2008

Ujian untuk yang ikhlas

Dua hari lepas Dato Abu Hassan Din al-Hafiz berceramah tentang dugaan yang dihadapi oleh tetamu Allah. Beliau bercerita tentang bagaimana Allah menguji kawan beliau yang suka bersedekah ketika di tanah air dan di Mekah. Beliau bercerita:
Ketika dalam perjalanan ke Masjidil Haram, si hamba Allah (kawan penceramah) ini didatangi oleh seorang lelaki yang meminta sedekah. Lelaki itu berbadan sihat, tidak kelihatan seperti seorang yang susah mahupun cacat anggota. Rupanya kelihatan seperti berbangsa Arab. Dia tidak berkata apa-apa kecuali hanya membuat isyarat hendak makan dengan tangannya.

Tanpa bersoal jawab, si hamba Allah mengeluarkan 10 Riyal dari poketnya dan menyerahkan kepada lelaki itu. Lelaki itu terus meninggalkan si hamba Allah. Dia tidak berkata sepatah walaupun isyarat terima kasih.

Selang beberapa jam kemudian, si hamba Allah terserempak lagi dengan lelaki yang sama itu. Lelaki itu datang dan meminta sedekah lagi. Si hamba Allah ini, tidak bersoal jawab, mengeluarkan duit 10 Riyal dan menyerahkan kepada lelaki peminta sedekah. Seperti tadi juga, sebaik mendapat duit, lelaki itu terus meninggalkan si hamba Allah, tanpa sebarang bicara ataupun isyarat ucapan terima kasih.

Si hamba Allah ini tidak berkecil hati. Dia langsung terlupa tentang lelaki itu. Beberapa ketika kemudian, dalam perjalan pulang ke hotel, si hamba Allah terserempak dengan lelaki yang sama, untuk kali ke tiga pada hari yang sama. Lelaki juga itu meminta sedekah lagi.

Si hamba Allah ini menyeluk poketnya, namun dia sudah kehabisan duit. Kata dia kepada lelaki itu dalam bahasa Melayu: "Saudara, minta maaf. Duit saya sudah habis. Mahukah saudara mengikut saya ke hotel? Saya hendak ambil duit dan berikan kepada saudara."

Dia tidak pasti sama ada lelaki itu faham atau tidak. Namun, lelaki itu mengikut si hamba Allah menuju ke hotel.

Apabila sampai di hotel, dia berkata lagi kepada lelaki itu: "Saudara, saya hendak naik ke bilik saya. Saudara tidak perlu ikut saya. Biar saya ambil duit. Nanti saya turun ke bawah berikan kepada saudara"

Lelaki itu memandang ke wajah si hamba Allah dan mengangguk. Dia seolah-olah faham dan percaya kepada si hamba Allah.

Si hamba Allah kemudian naik ke tingkat tiga untuk ke biliknya. Sebaik sampai ke pintu biliknya, alangkah terperanjat si hamba Allah, apabila melihat lelaki peminta sedekah itu tercegat di hadapan pintu bilik.

Si hamba Allah berasa hairan. Dia bertanya: "Bagaimanakah saudara boleh berada di hadapan bilik saya? Bukankah tadi saudara duduk di lobi hotel? Siapakah saudara ini?."

Belum sempat dia bertanya lanjut, lelaki itu berkata... (dalam bahasa Melayu yang fasih!) : "Saudara jangan takut. Saya bukan berkehendakan duit saudara. Saya sebenarnya hanya ingin menguji keikhlasan saudara. Saudara adalaha seorang yang suka bersedekah. Saya ingin menguji adakah sedekah saudara itu ikhlas atau bersyarat. Ambillah semula duit saudara ini semua. Saya pulangkan kembali."

Si hamba Allah terpaku, senyap tidak berkata apa-apa sebaik mendengar kata-kata lelaki itu. Seperti dipukau, si hamba Allah menyambut duit yang dihulurkan itu. Dan... lebih membuatkan si hamba Allah terperanjat, sebaik dia menyambut duit yang dihulurkan, lelaki itu tiba-tiba ghaib dari pandangan.
Kata Dato' Abu Hassan Din: "Tuan-tuan fikirlah siapakah lelaki itu. Di tanah suci Mekah, segala perkara pelik bukanlah suatu yang mustahil. Itu semua sebahagian daripada ujian Allah untuk hambanya. Adakah hambanya memang benar-benar seorang yang ikhlas ketika menderma ketika di tanah air atau sebaliknya. Kerana, di Mekah, kita akan tahu siapa diri kita yang sebenarnya... "

Meremang juga bulu roma saya mendengar cerita-cerita bagaimana Allah menguji hambanya ini. Kata Dato' Abu Hassan lagi: "Di Mekah, setiap perkara adalah ujian Allah untuk kita. Hatta ditipu oleh pak Arab juga adalah ujian. Kunci kejayaannya adalah: Sabar dan Ikhlas"

Aduh!... senang diucap, tetapi sukar dilaksanakan. Saya belum pernah diuji sedemikian, jadi saya tidak tahu dimanakah tahap kesabaran saya.

Saya juga tidak pasti sama ada saya cukup ikhlas, terutama apabila bersedekah, seperti yang termaktub dalam Quran ini:
“Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih." (Surah Al-Insaan, Ayat 9)

Ya Allah kurniakan diri ini sifat sabar dalam menghadapi segalau ujian mu. Berikanlah keikhlasan di hati ini dalam apa jua perkara yang dilakukan... Aminn.

Wallahu'alam

2 comments:

Anonymous said...

Salam,

Izinkan saya mengambil artikel tuan utk renungan adik2 & rakan2 saya..

Terima kasih..

akmar

Rislah said...

Silakan Akmar, terima kasih.