Wednesday, October 15, 2008

Minyak dan air

Saya teringat kata-kata seorang teman baru-baru ini. Ketika bersembang kosong, bercerita tentang bisnes, politik dan sebagainya, beliau berfalsafah tentang aktiviti baik dan buruk:

"Minyak dengan air tidak akan bercampur dalam satu gelas. Walau secantik mana sekali pun gelas yang menakung itu, walau sebersih mana pun minyak dan air itu ia tetap tidak akan bercampur. Jika diberi minum kepada orang yang sedang dahaga amat, dengan niat yang cukup baik melegakan dahaganya, ia tetap tidak menjadi air sepenuhnya.. ia adalah minyak dan air. Sebab, minyak dan air tidak boleh bercampur, walau dengan niat yang baik."

Kata saya: "Seingat saya ketika belajar di sekolah dahulu, bukankah kita boleh mencampurkan air dengan minyak menggunakan bahan pengimulsi? Sebagai contoh kuning telur." hehehe.. terasa macam bincang soalan SRP pula.

"Betul kata awak Ris. Tetapi, awak perlu ingat, pengimulsi itu tugasnya adalah bagi menstabilkan antara muka di antara titisan-titisan kecil minyak atau air yang ada dalam ampaian. Minyak itu masih ada, tetapi dalam bentuk titisan yang lebih kecil. Ia tidak bersatu dengan air."

Huh.. entahlahh. Bab ini saya tidak ada hujah. Saya bukan orang sains. Sudah lebih 20 tahun saya meninggalkan mata pelajaran sains ini. Mata pelajaran yang sekadar mendapat kredit untuk mencantikkan lagi sijil peperiksaan sekolah.

Oleh itu saya lebih selesa mendiamkan diri, membiarkan dia terus berfalsafah panjang. Sesekali fikiran ini menerawang jauh, berfikir dan ter-mengelamun, sambil menghirup milo panas kurang manis yang masih bersisa.

Sememangnya saya memang malas berdebat atau yang sewaktu dengannya. Saya lebih suka mendiamkan diri, menyimpan butir-butir bicara sang rakan itu ke dalam kotak fikiran. Setuju atau tidak itu fasa lain, fasa penilaian. Tidak rugi menjadi pendengar.

Perbincangan kami berakhir dengan satu lagi konklusi beliau. Kata-kata yang mirip bicara seorang tokoh bisnes perbukuan dari Indonesia dalam satu wacana ilmiah di UIA lebih lima tahun dahulu.

Katanya : "Ramai orang bisnes dan politik sukar masuk syurga walaupun aktiviti mereka dalam parameter yang diharuskan oleh syariah. Antara sebabnya kerana mereka tidak buat apa yang mereka kata. Depan orang kata lain, belakang kata lain, buat perkara lain."

Seperti mana amaran Allah dalam Quran:
"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya." (Surah As-Saff, Ayat 2-3)

wallahu'alam

foto hiasan disalin di sini

1 comment:

Dr Ridzwan Bakar said...

Salam,
Memang benar betapa sukarnya melaksanakan apa yang dicakap dan dicanang. Moga kita beriltizam dan memohon perlindungan Allah.

Selamat Maju JAya.