Thursday, October 4, 2007

Keluarga baru

Ahad baru-baru ini ahli keluarga Ustaz Hasbullah bertambah. Dapat seorang lagi cucu. Atip (Mak Lang Kak Yong) melahirkan puteranya yang ke empat di Pusat Rawatan Islam al-Nur, Bangi. Comel... macam pakciknya waktu kecik-kecik dulu... hehe. Berat 2.7kg. Ringan sedikit (0.4kg) dari Kak Yong dulu.

Atip tinggal di Johor. Tetapi semua anak-anaknya lahir di KL. Setiap kali bersalin, dia akan bercuti panjang di KL. Oleh itu, macam biasa, selama lebih kurang 2 bulan, rumah datuk Kak Yong ni akan meriah. Suara putera baru ini menambahkan lagi kebingitan rumah yang sedia gamat dengan tiga orang abang-abangnya yang ikut bercuti.

Hemm... semakin pening lah kepala emak dan ayah dengan keletah cucu-cucunya. Itu belum lagi kalau cucu-cucunya yang lain turut serta. Mengalahkan nursery jadinya nanti.

Putera ini belum ada nama lagi. Ayahnya hendak tunggu hari ke 7 baru isytiharkan nama si putera itu. Kami semua panggil 'adik' atau 'baby' sahaja. Apabila ditanya kepada abang-abang dan sepupunya yang usia masih jauh lagi hendak baligh itu, mereka senaraikan pilihan nama si putera... (ini jawab mereka):

Ajwad (abang long) : "Suchiro"
Najhan (abang ngah) : "Sinbei"
Naufal (abang opal) : "Cikgu Yada"
Farah (sepupu) : "Nobita"
Najlah (sepupu) : "Doraemon"
Kak Yong (sepupu) : "Shincan"
Abang Chor (sepupu) : "Ultraman 7"
Sameer (sepupu) : "baba..buh..bahh.." (belum pandai cakap lagi)
Adam (sepupu) : "tata.. dada..tata...." (belum pandai cakap lagi)

Hemm... pengaruh TV yang kuat. Kata suratkhabar semalam: 'Kanak-kanak yang menonton TV melebehi dua jam sehari mempunyai masalah sikap'. Nauzubillah...

No comments: