Friday, September 21, 2007

al-Fatihah buat adik Nurin

Berita petang semalam yang siarkan oleh KL.FM cukup membuatkan kami sepejabat terkedu. Polis mengesahkan ujian DNA mayat kanak-kanak dera yang dijumpai beberapa hari lepas sepadan dengan ayah Nurin. Headnews malam tadi juga menyiarkan berita ini.

Ayah dan emak Nurin masih enggan mengakui ujian DNA tersebut. Pihak hospital menegaskan ujian DNA adalah 99.99% tepat. Pihak polis akan buat ujian kedua melibatkan adik beradik Nurin. Para pemimpin negara sibuk mebuat pelbagai komen, janji, tindakan, peraturan dan sebagainya... macam biasa.

Pagi ini rata-rata masyarakat membuat pelbagai ulasan berita. Ada yang simpati kepada keluarga Nurin, marah kepada pembunuh, kritik sistem keselamatan negara dan sikap masyarakat malah ada juga yang menunding jari kepada ibu bapa Nurin. Hemm... biasalah, bercakap bukan kena bayar pun, cakaplah apa sahaja.

Kes Nurin ini membuatkan saya turut berasa risau tentang keselamatan anak-anak saya. Tambahan pula, Taman Permata ini tidak jauh dari Wangsa Maju, kediaman Nurin. Walaupun saya tidak pernah membiarkan anak-anak saya keluar dari kawasan rumah tanpa ditemani oleh orang dewasa, namun saya tetap risau. Macam-macam boleh berlaku.

Kata mama kak Yong semalam: "Kita tidak mampu mengawasi keselamatan anak-anak kita setiap masa. Kita cuma usaha sedaya upaya dan selebihnya kita perlu bangun tengah malam, dan berdoa banyak-banyak, mohon Allah lindungi kita semua. Baik di dalam rumah atau luar rumah".

Sejak mula-mula kehilangan Nurin, ramai juga komen yang saya dengar menyalahkan emak dan ayah Nurin kerana benarkan anak mereka pergi ke pasar malam seorang diri. Ayah dan mak Nurin tidak bertanggungjawab, tidak ambil berat tentang keselamatan Nurin dan sebagainya. Tohmahan seperti ini sebenarnya menambah kesedihan keluarga Nurin.

Bagi saya, ayah dan emak Nurin tidak boleh dipersalahkan 100%. Cuba kita lihat situasi keluarga dan masyarakat atau lokaliti tempat mereka tinggal. Saya menggunakan kaedah OPV: Others Point of View.

Kaedah OPV ini mencadangkan apabila hendak menilai, cuba lihat sudut pandangan orang lain. Dalam konteks ini, kita lihat sudut pandangan keluarga atau masyarakat tempat tinggal Nurin.

Bagi sesetengah kita, memang kita tidak benarkan anak-anak kecil kita keluar dari rumah tanpa ditemani orang dewasa. Namun, bagi sesetengah orang yang lain mereka biasa membiarkan anak-anak mereka keluar bermain di sekitar kawasan rumah mereka. Termasuk juga pergi ke pasar malam yang berhampiran. Ini pemandangan biasa di sesetengah kawasan perumahan khususnya di rumat pangsa atau flat.

Bagi kita yang sentiasa mengawasi keselamatan anak kita, kita akan berasa pelik dan marah kepada ibu bapa Nurin. Kita akan berfikir kenapakah mereka boleh membiarkan anak-anak mereka bekeliaran keluar dari rumah tanpa ditemani oleh orang dewasa?

Namun, bagi masyarakat di tempat tinggal Nurin atau yang sewaktu dengannya, mereka merasakan itu ada perkara biasa. Oleh kerana rumah mereka sempit, anak-anak akan keluar untuk bermain. Emak di rumah perlu menjaga adik kecil dan sebagainya, jadi tiada siapa yang boleh menemani. Mereka hanya berharap tiada apa-apa yang berlaku seperti selalunya. Munkin juga mereka berfikir, ketika kecil dahulu mereka bebas bermain diluar rumah tanpa pengawasan orang dewasa, maka tidak salah sekiranya anak mereka juga diberi kebebasan yang sama.

Kalau kita lihat dari sudut pandangan mereka yang berbeza dengan kita, banyak lagi perkara yang boleh dipertimbangkan. Jangan hanya melihat berdasarkan sudut peribadi kita sahaja. Supaya nanti kita tidak tersalah membuat penilaian.

Saya teringat satu lukisan yang pernah diberikan kepada saya oleh Sifu PTS. Lukisan seekor kucing dalam akuarium manakala ikan di luar. Lukisan ini membawa pengertian, jika ikan tersebut hendak membina ciri-ciri keselamatan dan pertahanan dirinya, dia perlu melihat (atau bayangkan) perspektif musuhnya. Begitu juga jika kucing tersebut hendak menyerang mangsanya, dia perlu menyusun strategi dengan mengambil kira sudut pandangan mangsanya itu. Panjang lagi cerita pasal lukisan ini.

Cuma dalam kes adik Nurin, sebelum seseorang itu melemparkan pelbagai tuduhan kepada keluarga Nurin, cuba letak diri kita dalam situasi mereka. Saya tidak maksudkan keluarganya tidak bersalah langsung. Cuma, biasanya orang lebih mudah mengkritik atau mencari sesuatu yang negatif. Bercakap memang mudah. Sebab bercakap mudahlah maka lidah juga mudah tergigit.

Kes Nurin ini juga menambah keyakinan saya bahawa zaman kanak-kanak bebas bermain di luar rumah seperti yang saya alami 20-30 tahun lampau sudah beakhir. Ini adalah zaman yang tidak lagi selamat untuk kanak-kanak khususnya kanak-kanak perempuan... Wallahu'alam

No comments: