Saturday, September 1, 2007

Pulang

Pagi tadi, kami sekeluarga, mak ayah dan Long sekeluarga ke KLIA.

Hantar Pakcik Shukri, adik ayah, yang lebih dikenali sebagai ammi Shukri, sekeluarga pulang ke Jeddah. Mereka berada di sini untuk bercuti selama dua bulan lebih.

Semalam, Nawal seharian sibuk memasak sambal goreng 'Kerinci' special, untuk ammi. Mak hanya tolong sedikit. Nawal mewarisi resepi istimewa itu daripada arwah nenek Hawa lebih 10 tahun lepas. Pesan ammi tempoh hari: "Nawal masak sambal jangan pedas sangat. Kami tidak makan pedas."

Saya pula bekalkan ammi beberapa roti canai beku. Cukup untuk dua bulan... jika dimakan sehari sekeping! hehehe...

Mak turut bungkuskan beberapa macam pucuk dan sayur kampung, daun palas (untuk ketupat) dan sarung ketupat dalam kotak.

Kata ammi pagi tadi: "Lepas ini entah bila lagi ammi dapat jumpa saudara di Malaysia ini. Doalah agar kita panjang umur." Ammi mengesat air mata. Ayah yang masih lemah akibat demam seminggu juga mengesat air mata. Kami semua diam dam buat-buat senyum.

Kali terakhir ammi datang melawat kami lebih lima tahun dahulu. Ammi kata, dia terharu lihat ayah turut datang ke KLIA. Dua tiga hari lepas ayah demam teruk. Kesihatan ayah tidak menentu. Kalau demam, lambat hendak sembuh. Ammi juga begitu. Tidak lagi sekuat dan secergas dulu. Ditambah lagi dengan penyakit kencing manis, darah tinggi dan sedikit masalah jantung. Namun bagi saya, ammi tetap kelihatan muda walaupun sudan 60an. 'Young at heart' kata mama Kak Yong.

Ammi dan keluarganya menetap di Jeddah, Saudi Arabia. Lebih empat puluh tahun dahulu ketika ayah pulang ke Malaya untuk bekerja di stesen penyiaran, ammi dan keluarga ayah yang lain terus menetap di Mekah. Arwah atuk kata, dia hendak meninggal di Mekah, disisi Kaabah. Allah makbulkan doa atuk dan nenek. Ammi berkeluarga dengan Melayu Mekah, dan terus menetap di sana. Ammi bekerja sebagai grafik artis di sebuah syarikat media gergasi di Saudi. Ammi juga seorang yang pelukis professional.

Dalam keluarganya, hanya ammi sahaja yang boleh bercakap Melayu, itu pun kadang-kadang bunyinya klasik, macam cerita P. Ramlee. Namun ammi masih boleh bertutur bahasa Melayu dengan lancar, walaupun sudah lebih lima tahun dan jarang-jarang sekali dapat bercakap selain bahasa Arab.

Agaknya, kalaulah ammi jarang atau tidak melawat saudara di Malaysia, pasti hubungan kekeluargaan kami tidak serapat hari ini terutama dengan anak-anak ammi yang sudah menjadi arab. Itupun kali ini saya tidak berkesempatan untuk berjumpa ammi sekerap yang lepas, lantaran jadual kerja dan aktiviti sampingan yang agak sendat. Sedikit rasa kesal di hati, kerana tidak dapat manfaatkan sepenuhnya saat-saat bersama ammi.

Hari ini, kata ammi: "Harap-harap bukanlah kali terakhir kita berkumpul"... khususnya dengan ayah, satu-satunya abang ammi dan adik beradik sedarah yang masih ada. Ayah diam. Dari tadi ayah tidak banyak bercakap. Cuma kelihatan air mata bergenang di kelopak.

Ketika melambai ammi dan keluarganya buat kali terakhir tadi, air mata ayah kelihatan tidak mampu ditahan-tahan lagi. Ayah cepat-cepat mengelap matanya. Sepanjang berjalan perlahan ke kereta, ayah juga tidak banyak bercakap. Ayah masih lagi lemah. Dalam hati, wallahu'alam, hanya Allah yang tahu, apa yang ayah fikirkan. Namun, saya tetap berdoa, agar kami masih lagi dapat berjumpa dan berkumpul lagi di masa-masa hadapan, insya'Allah.

No comments: