Friday, August 31, 2007

Merdeka

(entri siaran tertunda, gara-gara situasi teknikal streamyx...)

Merdeka... merdeka...

Hari ini genap 50 tahun Malaysia merdeka dari penjajah zahiriah... iaitu British. Zahirnya tanah Melayu ini tidak lagi dijajah. British menamatkan pemerintahan kolonialnya di tanah Melayu ini 50 tahun dahulu.

Namun, warisan British masih kental dan subur di tanah Melayu. Warisan yang mekar dan semakin menebal. British sebenarnya berjaya menjadikan sesetengah jiwa di tanah Melayu ini hamba mereka. Hamba yang mengekalkan legasi mereka, malah lebih kuah dari sudu.

Hamba yang mengagungkan mereka. Hamba yang sentiasa patuh dan taat kepada budaya, cara hidup dan undang-undang mereka. Biar pun melampaui batas-batas dan parameter syariah. Bak kata seorang pemimpin negara suatu masa dahulu berhubung tuntutan perlaksanaan undang-undang syariah di Malaysia:

"Undang-undang Hudud tidak boleh dilaksanakan di Malaysia kerana ia bertentangan dengan undang-undang yang digubal oleh Lord Reid (Suruhanjaya Reid, 1956)."

Dalam ertikata lain, Tuhan perlu tunduk kepada makhluk yang bernama James Scott Reid itu. Masya-Allah...

Kalau kita lihat iklan Petronas sempena hari merdeka yang lepas, salah satunya tentang iklan kasut buatan Gombak... Taglinenya kalau saya tidak silap adalah berkaitan dengan yakin kepada diri sendiri (produk Malaysia).

Sebenarnya kata-kata itu tidak lebih daripada retorik sahaja. Buktinya, orang besar kita tidak meyakini 'produk' utama Malaysia iaitu Bahasa Melayu mampu menjadi medium untuk meningkatkan keilmuan dalam bidang sains dan teknologi. Yang terkini, Bahasa Melayu sudah hilang di bumi Melayu sendiri. Dikuburkan oleh orang besar kita yang kononnya memperjuangkan hak orang Melayu... demi orang lain. Demi menjaga hati dan sensitiviti semua orang kecuali anak watan tanah Melayu.

Biarlah gadaikan kampung halaman seinci demi seinci asalkan sentiasa menang sorak...!

Hemm... itu hanya sedikit daripada banyak perkara yang terpendam. Apabila tiba hari kemerdekaan ini, jauh disudut hati saya berasa sedih. Sedih dengan masa depan anak-anak tanah Melayu ini. Anak-anak cucu saya nanti, adakah mereka masih mampu menjadi tuan di tanah yang dipugar oleh datuk nenek mereka ini. Apakah nanti masih ada ruang di bumi tanah Melayu ini yang tidak digadaikan? Atau masih banggakah mereka memegang gelaran anak bumi Melayu, bangsa bumi Melayu?

Malam tadi sahaja di Dataran Merdeka, ratusan ribuan manusia berpesta. Lihat sahaja di akhbar-akhbar dan dari khabar-khabar mereka yang berada di sana malam tadi. Kata arwah atuk, dulu-dulu anak-anak Melayu khususnya anak-anak dara cukup menjaga maruah mereka dan yang berkaitan dengannya. Anak muda keluar lewat malam dengan pakaian menjolok mata, tidak pernah tergambar di fikiran zaman itu. Apabila mereka menjaga maruah, mereka juga sebenarnya menjaga tatatertib, adat resam, pergaulan dan yang paling penting, agama mereka.

Mungkin sebab itu lah apabila sesorang manusia itu hilang maruah atau perasaan malunya, maka hilanglah juga agama mereka. Seperti kata Rasulullah: "Wahai anak adam, apabila hilang perasaan malu, kamu akan buat apa sahaja..."

Kata seorang teman terperangkap dalam banjir besar manusia: "Suasana di Dataran Merdeka, lebih sesak daripada suasana padang Arafah ketika musim haji."

Katanya lagi: "Ramai juga anak Melayu yang sudah tidak segan silu berpelukan dikhalayak ramai, hatta bercumbuan dalam kesesakan manusia"

Hemm... itulah agaknya yang dikatakan merdeka. Berpesta sakan. Janji kita laungkan merdeka dan kibarkan bendera, maka kita sudah merdeka, dan kita adalah manusia yang patriotik. Walaupun budaya, cara hidup dan pemikiran melebihi ajaran penjajah, kita tetap merdeka. Walaupun tanpa ilmu dan agama kita akan tetap dan terus merdeka...

Maka, mungkinkah saya yang tidak ke pesta merdeka dan tidak mengibarkan bendera Malaysia ini, tidak dikira patriotik dan mungkin juga tidak merdeka?

Kalau itulah ukuranya seperti yang diwarwarkan oleh orang-orang besar kita, biarlah saya kibarkan bendera Malaysia di dalam rumah ini sahaja. Kerana, yang patriotik dan merdeka adalah dalam jiwa saya.

No comments: