Tuesday, August 21, 2007

al-Fatihah

(entri ini sepatutnya upload beberapa hari lepas tetapi terlewat akibat situasi teknikal)

Pagi Rabu 15 Ogos 2007, kira-kira jam 4 pagi saya mendapat panggilan talifon dari kampung. Atuk meninggal dunia. Saya kelu tidak terkata. Terduduk di sisi talifon. Mak, pakcik Mat, Makcik Jah, dan anak-anak mereka berada di sisi datuk. Di tepi katil, di wad lelaki Hospital Daerah Pontian, Johor.

Atuk sebenarnya sudah lebih setahun uzur sangat, akibat serangan strok kedua. Serangan strok pertama kira-kira empat tahun lepas membuatkan atuk lumpuh. Tetapi masih boleh bercakap dan berbual, walapun suaranya kadang-kadang agar kurang jelas, tambah lagi dengan 'slanga' jawanya yang pekat.

Beberapa minggu lepas mak pulang ke kampung kerana atuk dimasukkan ke wad lagi, walaupun sebelum in sudah hampir sebulan di sana. Kata pakcik Mat yang menjaga atuk, atuk tidak boleh mengunyah makanan dan sudah tidak boleh bercakap. Hari Ahad baru-baru ini atuk masuk wad lagi selepas seminggu keluar wad. Kata pakcik Mat, atuk tidak sedar diri, dan makanan tidak boleh masuk mulut. Badan atuk menolak sebarang jenis makanan dan ubat.

Mak pulang ke kampung segera, kerana terlalu risau dan tidak sedap hati dengan situasi datuk. Saya fikir hujung minggu ini saya akan pulang ke kampung untuk menjengah atuk. Kali terakhir saya melihat atuk dua bulan lepas.

Namun, perancangan hanya tinggal perancangan sahaja. Atuk terlebih dahulu meninggalkan kami. Mengadap Tuhan sekalian alam, dalam keadaan bersih dan suci setelah lebih empat tahun sabar dengan ujian Allah. Tidak sekalipun atuk mengeluh dengan sakitnya. Pakcik Mat dan keluarga yang setia menjaga atuk dengan kasih sayang juga tidak pernah mengeluh.

Pakcik Mat dan keluarganya sebelum ini menetap di Kuala Lumpur. Apabila atuk diserang strok, mereka berpindah ke kampung. Pengorbanan yang cukup besar buat mereka sekeluarga. Meninggalkan kehidupan yang selesa dan stabil untuk memulakan hidup baru. Anak-anak mereka yang seramai lapan orang itu juga faham dengan keputusan yang diambil.

Selama atuk lumpuh dan koma, sama ada di rumah atau di hospital, anak-anak pakcik Mat dan pakcik Yahya yang awal 20an itulah yang menjaganya. Dari menyuapkan makanan, menukar baju, mandi, mengetip kuku, menyikat rambut hinggalah menukarkan lampin atuk semua di uruskan oleh anak-anak muda itu. Sepanjang di hospital Ayip, Hapiz, Solihin, Zizul, Naim bergilir-gilir menguruskan atuk. Para jururawat dan pekerja hospital yang lain berasa cukup takjub melihat mereka. Anak-anak muda yang setia menjada atuk. Tidak hairanlah ramai yang berkenan hendak mengambil mereka menjadi menantu...!

Sepanjang perjalanan dari rumah ke kampung bersama ayah, Nawal dan anak pakcik mat yang belajar di UIA dan UM, kami banyak mendiamkan diri. Kami lebih melayan fikiran masing-masing. Semua kenangan manis bersama atuk bermain difikiran. Terlalu banyak hendak di kongsi disini.

Atuk disemandikan dalam hujan gerimis, berhampiran pusara arwah nenek, makcik Chom (isteri Pakcik Yahya), makcik Idah (isteri pak su Daud) dan along (anak pak su Daud). Saya tiba ketika jenazah dibawa ke masjid untuk disembahyangkan. Selepas solat yang diimamkan ayah, saya minta izin dibukakan kain kapan sedikit. Menatap wajah bersih atuk yang seperti sedang tidur membuatkan hati ini terasa sangat sebak.

Pekan parit sikom terasa sunyi, sebahagian penghuni Pontian juga terasa sunyi. Kami sekeluarga lebih terasa sunyi. Sehingga hari ini, kami masih sukar menyebut 'arwah' atuk. Emakyang merupakan anak yang cukup rapat dengan atuk masih lagi lemah dan bersedih.

Atuk, terima kasih atas ilmu, nasihat dan kasih sayang yang dicurahkan kepada kami semua. Semoga Allah merahmati ruh atuk dan sentiasa bergemerlapan bersama ruh para kekasih Allah.

Buat keluarga Pakcik Mat dan sepupu-sepupu yang lain yang tidak pernah jemu menjaga atuk, semoga Allah memberi setinggi-tinggi balasan buat kalian.

al-Fatihah...

No comments: