Monday, November 12, 2007

Al-Fatihah

Pagi tadi ketika dalam perjalanan ke HQ di Batu Caves, saya mendapat panggilan dari Fir. Katanya penulis Islamika, Dr Yatimah meninggal dunia pada malam Jumaat lepas.

Saya tidak pasti apa penyakit beliau yang sebenar.Cuma diberitahu beliau mengalami cirit birit sejak lima hari sebelum itu.

Dr Yatimah adalah pensyarah fakulti pengurusan di UTM Skudai. Buku beliau yang ditulis bersama Prof Dr Mohd Tajuddin Hj Ninggal, dijadualkan terbit pada penghujung bulan ini. Fir masih lagi terkejut dengan berita ini. Jumaat lepas, beliau baru sahaja menghubungi almarhumah untuk memaklumkan manuskripnya baru di kurier untuk pruf penulis. Dan, pagi tadi Fir menalifon untuk bertanyakan sama ada beliau sudah menerima kurier tersebut atau tidak.

PTS Islamika akan terus menerbitkan buku beliau dengan bantuan keluarga dan Dr Tajuddin. Kami mengucapkan takziah kepada keluarga almarhumah.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ruh beliau, dan semoga tulisan beliau kelak akan dapat memberi manfaat kepada orang ramai. Semoga ilmu yang dicurahkan juga akan menemani ruh beliau untuk mengadap Allah. - al-Fatihah

Dibawah ini adalah sedikit catatan tentang Dr Yatimah yang dinukilkan oleh Firdaus, editor PTS Islamika...

Dr Yatimah Sarmani adalah pensyarah di Fakulti Pengurusan dan Sumber Manusia, UTM Skudai, Johor. Beliau menghantar manuskrip bertajuk Teori Kaunseling al-Ghazali kepada PTS Islamika Jun 2007. InsyaAllah bukunya dijadualkan terbit pada hujung November 2007. Buku ini ditulis bersama Prof Mohd Tajudin Hj Ninggal.

Kronologi:

Selasa, 6 Nov 2007
-Beberapa kali saya menghubungi penulis melalui handphonenya tetapi tidak berjaya.


Rabu, 7 Nov 2007 - Saya berjaya hubungi penulis selepas medapatkannya di website UTM. Pada masa itu beliau sedang cirit-birit selama 5 hari, disebabkan itu beliau sengaja menutup handphonenya supaya tidak diganggu.

Jumaat, 9 Nov 2007
- Pagi, beliau mengirim sms kepada saya memberitahu beliau dimasukkan ke wad disebabkan sakit yang dialami.
- Tengahari beliau dimasukkan ke ICU.
- Malam
, beliau dijemput oleh yang maha mencipta.


Maklumat tentang beliau apabila pertama kali berhubung:

-Seorang yang peramah. Saya rasa seperti sudah lama berkenalan dengannya.

-Dilahirkan pada tahun kemerdekaan. (Katanya, beliau lebih suka menggunakan kad pengenalan lama daripada yang baru, supaya orang tidak tahu berapa umurnya).

-2 tahun lagi akan tamatkan kontrak dengan UTM, tidak sabar untuk pencen kerana mahu fokuskan pada penulisan.

-Asalnya buku ini dirancang terbit pada Disember 2007, tetapi proses penyuntingan siap awal, maka dibawa untuk terbitan November 2007. Beliau sangat gembira memandangkan ini buku pertama beliau.

InsyaAllah kami akan teruskan penerbitannya.

3 comments:

Anonymous said...

Al-Fatihah

Zamri Mohamad said...

Semoga karya beliau menjadi pahala berterusan kepada penulisnya. Al Fatihah

Anonymous said...

Semoga buku beliau bermanfaat sepanjang masa.