Monday, November 12, 2007

Kenyang

Lama sungguh tak mengemaskini Taman Permata ini. Penuh habuk dan semak samun.

Sejak bermula syawal hinggalah ke hari ini, Taman Permata sunyi sepi... tetamu datang bertandang, tetapi tuan rumah menghilang. Bukan sibuk atau menyepi... cuma kekenyangan mungkin.

Kekenyangan yang membuntukan minda... yang meragut segala asyik dan nikmat... segala-galanya pudar seketika. Keenakan milo panas dan sekeping biskut low salt high fiber atau sebiji donut seolah-olah sudah pudar. Buat seketika, kafein nescaffe dan kopi kapal api terasa lebih 'kaw'... walau hanya secawan kopi bujang.

Cuma yang pasti gelak tawa, gurau senda permata hati dan senyuman mama Kak Yong sentiasa mekar mewangi dan segar menghibur jiwa. Hiburan yang turut melekakan Abu Marwan untuk kembali menebas semak samun di Taman Permata. Si permata hati kecil yang kini semakin bijak menagih perhatian dan bersaing sengit dengan kakak dan abangnya terasa amat mengasyikkan. Segala macam asyik yang menjadi ubat penyegar badan dan minda tika keletihan seharian di pejabat.

Segala puji buat Allah yang maha pengasih dan penyayang atas segala nikmat.

Rupanya bukan kenyang perut sahaja yang perlu perhatian, kenyang minda juga sekiranya tidak diawasi dengan betul ia akan turut membuntukan fikiran...

Sunnah nabi, behenti makan sebelum kenyang perut. Namun, jiwa kita tidak seperti perut. Tidak perlu berhenti menyuap walau sudah kenyang. Selagi kita tahu dan sedar bahawa segala macam nikmat dan keindahan itu adalah perhiasan supaya kita sentiasa bersyukur dan bertakwa (takwa: takut tapi rindu), kekenyangan jiwa akan menuntun kita mendekati Tuhan... Wallahu'alam

No comments: