Sunday, November 25, 2007

Metadome

Hari ini ada dua program yang perlu diuruskan. Program PTS hujung minggu. Pagi, sesi bengkel UNIKA tentang mobile content, yang dianjurkan oleh sebuah syarikat mobile content provider iaitu Metadome Sdn Bhd.

Syarikat ini membekal pelbagai servis untuk pengguna Digi, Maxis, Celcom, MITV. Antara servis mereka adalah ring tones, mobile books, Islamic content dan macam-macam lagi yang tidak teringat.

Segala macam produk tersebut adalah khusus untuk mereka yang gemar mengisi dan memadatkan handphone mereka dengan pelbagai khazanah sampingan. Ini menjadikan handphone kini bukan hanya untuk bercakap, tetapi juga alat untuk berhibur atau menambah ilmu (mungkin). Atau sekurang-kurangnya, menambah nilai kepada handphone, selain menambah kos RM... (setiap produk tersebut adalah berbayar).

Metadome adalah sebuah syarikat milik penuh bumiputra yang beroperasi di beberapa buah negara seperti Indonesia, Singapura, Hong Kong, England dan lain-lain. Metadome kini memilih untuk bekerjasama dengan PTS bagi membangunkan produk mobile book. Untuk permulaan mereka akan menumpukan lebih untuk me'mobile-book'kan buku-buku terpilih PTS One. Sesuai dengan kumpulan pelanggan terbesar mobile content iaitu remaja.

Menurut Pengarah Eksekutif Metadome, sdr Syaizul Amar, rata-rata pengguna yang memuat turun bahan-bahan hiburan ini adalah remaja dalam lingkungan usia 13-24 tahun. (Errr.. Metadome terlupa untuk memasukkan anak saudara saya, Ajwad yang berumur 6 tahun dalam statistik mereka. Baru-baru ini Ajwad memuat turun beberapa games berharga RM 7 ke dalam handphone ibunya.)

Kata En Syaizul, industri mobile content ini sedang berkembang pesat dan banyak 'lautan biru' di dalamnya. Katanya juga, handphone adalah alat yang paling dekat dengan manusia dan paling banyak digunakan dalam kehidupan seharian. Satu-satunya alat yang sentiasa dibawa ke mana-mana sama ada ke tandas atau ke tempat tidur.

Oleh yang demikian, beliau mengajak penulis-penulis PTS untuk sama merebut peluang ini. Beliau juga ingin membangunkan produk baru yang selari dengan genre baru PTS iaitu 'game book'.

Hemm... banyak lagi celoteh En Syaizul ini. Tapi, saya terpaksa lari ke Alpha Angle untuk program yang lebih memerlukan kehadiran saya iaitu Diskusi Buku 'Travelog Haji'.

Sepanjang 2 jam dalam bengkel Metadome, hati saya tidak tenteram. Risau mengenangkan staff Islamika (Imran & Firdaus) sedang bertungkus lumus membuat persediaan. Yang membuatkan saya lebih tidak tenteram adalah terkenangkan handphone saya di rumah... - tertinggal . Yelah, takut-takut mereka hubungi saya atau sebagainya.

Betullah kata En Syaizul, handphone adalah aksesori wajib sesetengah manusia pada hari ini.

No comments: