Thursday, November 15, 2007

Baru Mula Bercakap

Bulan depan Sameer akan genap setahun. Perkembagan terbaru ialah Sameer mula belajar menyebut perkataan yang jelas... selain daripada “atatatatat....”.


Kami sekeluarga bersorak gembira apabila mendengar Sameer menyebut “Baba... Mama..” dengan jelas. Sangka kami Sameer hanya menyebut perkataan yang bunyinya mirip Baba atau Mama. Oleh itu, kami membuat beberapa ujikaji. Hasilnya, apabila bersama Baba, dia akan menyebut “Baba.. baba.. baba..” manakala apabila bersama mama dia juga akan menyebut : “Mama.. mama.. mama...”

Sameer hanya tersipu-sipu senyum apabila melihat dirinya disorak seisi rumah. Dan, agaknya oleh kerana seronok disorak... Sameer tidak berhenti menyebut Baba... Mama... sampai lewat malam.

Cuma dia belum pandai menyebut : Kak Yong, Abang Chor... . Sikit masa lagi mungkin...

Saya berkata dalam hati: “Cepatnya masa berjalan... rasa macam baru lagi Sameer dilahirkan. Pejam celik, Sameer sudah besar. Kak Yong, Abang Chor sudah besar. Pejam celik, Sameer sudah ada adik lagi.. dan lagi.. dan lagi... errr... insya'Allah.

Kak Yong kata, dia hendak sembilan orang adik, manakala Abang Chor hendak 11 orang adik...!! Gamat le rumah nanti.

Walaupun letih membesarkan anak-anak (letih lagi mak & ayah dulu), tetapi seronok. Inilah rezeki tidak ternilai dari Allah... Alhamdulillah.

No comments: