Friday, November 16, 2007

SMAS

Baru-baru ini seorang rakan emelkan gambar ketika disekolah SMAS. Tidak pasti pula bila gambar tersebut di ambil. Munkin sekitar tahun 89-90, ketika saya tingkatan 2 / 3.

Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Selangor (SMAS) ni, terletak di berdekatan bandar Kajang dan berhadapan Masjid Jamek Kajang. Sekolah ini sudah tidak wujud lagi. Kalau tidak silap saya dalam tahun 200 ++ sekolah ini telah ditutup.

SMAS hanya ada tingkatan 1 - 3. Selepas SRP, pelajar akan masuk SMKA Maahad Hamidiah Kajang atau SM Agama Persekutuan Kajang atau KISAS atau MRSM atau mana-mana sekolah yang mereka minat.

Setiap tingkatan hanya ada 2 kelas, iaitu kelas hijau dan kelas kuning. Asrama lelaki terletak di kawasan kampung/perumahan di pendalaman yang jaraknya kira-kira 1.5km. Manakala asrama perempuan di sebelah bangunan sekolah. Setiap pagi kami yang lelaki ni akan berduyun-duyun berjalan kaki untuk ke sekolah dan begitu juga ketika pulang. Cuma ketika pulang cabarannya lebih sedikit, sebab, meredah panas terik matahari. Kepala yang bersongkok terasa macam dalam microwave oven.

SMAS penuh dengan nostalgia. Pengalaman di sekolah yang penuh kekurangan dan kemudahan tetapi amat bermakna. SMAS juga telah melahirkan ramai jurutera, doktor, guru, pensyarah, bussines man (ada yg dah jutawan dah), arkitek, akauntan dan macam-macam lagi... termasuk pengurus PTS... hehehe...

Baru-baru ini almunis smas atau ALLSMAS menganjurkan program hari raya. Semua batch dari yang pertama hingga yang terakhir... (saya generasi keempat).. macam-macam ragam dan cerita lama yang keluar... tak sangka muka-muka yang comel lote (dalam gambar) itu sekarang rata-rata mak dan ayah orang... yang menyimpan 1001 cerita dan ragam yang memeningkan kepala suatu masa dulu.

No comments: