Monday, December 10, 2007

Hilang


Baru-baru ini Marwan a.k.a. Abang Chor yang berusia 4 tahun hilang di kompleks membeli belah di wangsa maju ketika mengikut pakcik, makcik dan sepupu-sepupunya berjalan-jalan. Di berjaya ditemui beberapa minit kemudian.

Pada waktu tersebut saya sedang ke udara di IKIM.fm. Saya dapat berita tersebut sebaik keluar dari konti yang disampaikan oleh isteri.

Menurut cerita, ketika hendak menaiki lif, abang Chor terlepas pegang makciknya akibat terleka melihat permainan. Kehilangan abang chor di sedari ketika didalam lif. Pakciknya segera naik semula ke tingkat tadi sementara makcik dan sepupu-sepupunya terus ke kauter informasi untuk memaklumkan kepada pengurusan kompleks tersebut. Selang 5-10 minit kemudian pakciknya berjaya menemui Abang Chor sedang duduk di sebelah pengawal keselamatan.

Apabila ditanya kepada pengawal keselamatan tersebut bagaimana beliau menjumpai abang Chor, pengawal tersebut memberitahu, abang Chor datang kepada beliau dan berkata:

"Polis, polis.... nampak tak baba dan sepupu saya?"

Pengawal tersebut bertanya: "Sepupu awak pakai baju apa?"

"Saya tak tahu..."

"Ok, tak pe, adik duduk dekat pakcik, nanti pakcik minta kawan pakcik cari."

Kata ipar saya, Abang Chor tidak menangis ketika ditemui. Cuma sebaik sahaja melihat ipar saya tersebut, matanya sedikit bergenang. Ketiak dirumah, Abang Chor kata memang dia takut, tetapi dia teringat pesan saya: "Kalau Abang Chor hilang, jangan menangis. Abang Chor cari polis (sekuriti), abang Chor cakap 'Polis, nampak tak ayah saya?...' nanti polis tu cari baba Abang Chor."

Alhamdulillah, Abang Chor tidak panik dan dia mempraktikan pesan saya kepadanya... walaupun ketika berpesan, saya dan isteri dalam nada jenaka dan ketawa. Bagaimana pun saya syukur yang amat sangat. Segala puji kepada Allah yang melindungi kami sekeluarga di dalam dan di luar rumah.





Pengajaran buat kami (dan semua yang terlibat), perlu extra peka kepada anak-anak. Ajarkan mereka tip-tip survival. Saya tadi beri lagi satu tip kepada anak-anak, iaitu hafal nombor talifon kami, dan minta sekurit hubungi kami kalau terjumpa mereka.... Harapnya, perkara sedemikian tidak berlaku atau tidak akan berulang lagi.

Pengajaran juga supaya bukan hanya extra peka kepada Kak Yong yang aktif dan suka 'melilau', tetapi juga kepada Abang Chor yang walaupun tidak ligat, tetapi mudah leka. Cuma Sameer sahaja yang belum tahu ragamnya. Semoga Allah melindungi kami semua.... wallahu'alam.

No comments: