Friday, December 7, 2007

IKIM.fm, On Air

Malam tadi saya ke udara ("Ku ke udara lagi...." - lagu Francisca Peter), menemani Prof Muhd Kamil Ibrahim, penulis buku Travelog Haji - Mengubah Sempadan Iman. Juruhebah bertugas adalah En. (Ustaz) Zamri Zainal Abidin. Penonton dalam konti pula: Imran (editor PTSI), Firdaus (editor PTSI), Azharisyam (PR PTSI), Pn Roza (Isteri Prof Kamil).

Kali terakhir saya berada atau melawati konti adalah lebih 20 tahun yang lampau, mengikuti ayah yang bertugas sebagai pegawai kanan di wisma radio, RTM.

Kalau konti era lebih 20 lampau penuh dengan kaset dan segala perlatan yang agak besar, konti era baru ini penuh dengan peralatan digital. Gambaran juruhebah di dalam konti, dengan juruteknik di luar yang mengawal siaran sudah lama berakhir. Kini, Ust Zamri adalah juruteknik, penyambut tetamu dan juruhebah. Beliau juga membuat rakaman siaran. Tidak ada lagi wayar yang berselirat, tidak ada kaset yang tersusun di sebelah DJ dan tidak ada mikrofon tergantung di tengah meja. Yang ada hanyalah, sebuah papan kekuci, papan mixer dan kawalan serta beberapa buah monitor flat screen. Lagu lagu dan bahan-bahan rakaman semua tersusun dan terpapar dalam monitor di hadapan beliau, dengan sekali click semuanya bisa berfungsi. Suasana konti juga lebih luas, cerah dan santai.

Cuma malam tadi saya sahaja yang kurang sedikit santainya, maklumlah pertama kali berada dalam konti sebagai tetamu. Yang agak meresahkan saya sebenarnya adalah, saya tidak tahu soalan yang bakal diajukan. Senarai soalan yang diemelkan oleh Ustaz Zamri saya tidak terima. Nasib baik Ustaz Zamri memberi peluang melihat soalan dan merangka jawapan dalam tempoh kurang dua minit sebelum ke udara. Lega sedikit apabila melihat hanya tiga soalan pendek untuk saya nanti. Soalannya pula adalah soalan yang biasa saya terima.

Sesi malam tadi berjalan dengan lancar. Sambutan pendengar cukup hebat, tidak putus panggilan (walau hanya tiga sahaja yang dibenarkan keudara). Saya cukup tersentuh dengan beberapa kata-kata dan lakaran pengalaman Prof Kamil. Bagi saya, sesi malam tadi mampu memberi banyak motivasi dan keinsafan. Kata Prof, sedangkan dia yang baru merangkak membaca Quran cuba sedaya upaya untuk membaca satu muka sehari, sepatutnya mereka yang sudah lancar boleh baca lebih dari itu.

Hemm... betul tu. Sekiranya seseorang itu boleh duduk berjam-jam membaca buku, kenapa tidak boleh meluangkan sedikit masa untuk membaca Quran yang bukan sahaja boleh menjadi santapan minda bahkan menenangkan jiwa. Bukankah membaca Quran itu kita sebenarnya mengingati Allah? Dan dengan mengingati Allah, hati akan tenang.

Heh... macam terkena atas muka saya je. Banyak lagi kata-kata Prof Muhd Kamil yang membuat saya termenung panjang (dalam konti) dan terngiang-ngiang dalam mimpi malam tadi. Cuma nasib tidak sampai termengingau jadi juruhebah IKIM (tapi hampir-hampir tuh!!!).

Sekalung budi dan penghargaan buat juruhebah IKIM.fm; Ustaz Zamri yang menjemput kami dan Prof Muhd Kamil Ibrahim, yang sentiasa bersemangat dan ceria. Dengan izin Allah dan berdasarkan respon pembaca dan pendengar, saya yakin sesi malam tadi dapat mendorong pendengar kembali mendekati Allah.

Sekiranya buku Travelog Haji semakin laju jualannya... itu bonus. Rezeki Allah untuk Prof. Muhd Kamil dan kepuasan untuk tim produksi Islamika yang sentiasa bersemangat dan komited menyediakan yang terbaik untuk pembaca. Alhamdulillah. Kami menumpang kegembiraan dan kebahagiaan penulis. Terima kasih semua. Ja-za-ku-mullahu-khairan-kathira (semoga kalian semua di balas dengan sebanyak-banyak kebaikan dari Allah)

Wallahu'alam.

No comments: