Wednesday, December 26, 2007

Takziah

Minggu lepas, sekitar jam 1.50pagi, saya mendapat sms dari seorang teman lama yang tinggal di Penang. Ketika itu saya masih tekebil-kebil, menahan ngantuk, menyiapkan beberapa tugasan penting sebelum pulang bercuti ke Selama. SMS dari Dr Hasanah, yang berbunyi "Ustaz Rosdi baru sahaja kembali ke rahmat Ilahi jam 11.45 malam tadi. Jenazah dibawa ke Pokok Sena, Kedah. Kebumi esok pagi Insya'Allah."

Innalillahi wa inna ilaihi rojiun...

Saya pernah dimaklumkan suami Hasanah sakit, tetapi tidak tahu seserius itu. Saya tidak kenal rapat dengan Ustaz Rosdi. Rasanya saya pernah berjumpa arwah dalam 5-6 kali sahaja. Walau pun begitu, saya berasa seolah-olah sudah kenal lama dan rapat dengannya. Munkin sebab saya berkawan baik dengan Hasanah ketika di SMAS dari tingkatan 1 hingga 3, selain sifat Ustaz Rosdi yang cukup peramah dan mudah mesra.

Ustaz Rosdi juga pernah beberapa kali datang ke bengkel UNIKA di al-Ikhlas tahun lepas. Di bengkel UNIKA saya mula berkenalan dengan Ustaz Rosdi dan bertemu kembali dengan Hasanah. Kali terkahir bertemu Hasanah rasanya sekitar tahun 1990. Keluar dari SMAS, saya ke Maahad, di ke SMAP.

Rentetan dari situ juga, Ustaz Rosdi menjemput saya mengadakan bengkel penulisan di MSI Kulim. Kulim dengan Selama tidak jauh, jadi sambil pulang bercuti, saya berbengkel sehari suntuk di sana. Cuma tidak berpeluang bertandang ke rumah mereka sahaja. Saya tidak mahir jalan ke Penang, apatah lagi isteri saya yang orang Selama. Paling jauh saya memandu bersendirian dari Selama hanya ke Kulim.

Sehingga hari ini saya masih terperanjat dan turut berasa sedih. Masih lagi terbayang gurauan dan keramahan arwah. Lebih menyedihkan apabila mengenangkan anak-anak beliau yang masih kecil dan dahagakan belaian kasih seorang ayah.

Semoga Allah merahmati ruh almarhum dan memberikan kekuatan, ketabahan kepada Hasanah serta anak-anak.

Dibawah ini sedikit coretan dari Hasanah yang saya petik dari blog beliau www.drhasanah.com.


(Gambar: Arwah Ustaz Rosdi bersama sebahagian anak-anak. Tenang sehari sebelum pembedahan)

Seperti tak percaya melihat insan di hadapan saya terbujur kaku. Berkali-kali saya bertanya doktor yang bertugas untuk mencari kepastian walaupun jelas tubuh itu telah sejuk beku. Semuanya berlaku begitu pantas.

Saya kehilangan suami tercinta sehari sebelum Aidil Adha, iaitu jam 12 tmalam 19 Disember 2007. Tiada kalimah yang dapat digambarkan pabila melihat insan yang menjadi tempat bermanja tiba-tiba sahaja kaku. Akhirnya perkara yang sangat saya takuti sejak dua tahun lalu menjadi kenyataan.

Arwah Ustaz Rosdi Yusof (Maktab Mahmud > SMAP Kajang > Mu’tah University -Jordan > UKM > IPI > KDH > UNIKL MSI) meninggal dunia sehari selepas menjalani pembedahan bagi membuang ketumbuhan kanser usus kecil bersaiz 15cm x 15cm x 11cm. Pembedahan tersebut gagal kerana tumor tersebut telah melekat dengan bahagian belakang badan - dimana banyak urat besar terletak. Doktor terpaksa menjahit semula tempat pembedahan. Selepas pembedahan keadaan arwah stabil, tetapi, tiba-tiba pada hari Selasa, jam 11 malam lebih arwah mengadu sejuk. Tak lama lepas tu, arwah kelihatan seperti sesak nafas dan tak sampai beberapa minit, Allah menjemputnya pergi.

Wajah arwah begitu tenang. Sangat tenang. Senyuman manis beliau saat di pembaringan benar-benar menyentuh perasaan. Tak jemu mata memandang…. membuatkan hati menjadi rindu dengan tawa riangnya.

Saya redha dan pasrah dengan pemergiannya walaupun hati sebak melihat empat orang anak yang masih mengharapkan kasih dan jenaka rianya. Tambahan pula, saya sedang sarat mengandungkan zuriat kelima yang hampir menginjak bulan kesembilan dalam kandungan.

Sesekali ada anak yang akan bertanya, “mak, kenapa ayah mati cepat sangat?”

Semoga Allah mengampunkan arwah Ustaz Rosdi Yusof dan meletakkannya bersama orang-orang yang soleh dan bertakwa, Amin.

No comments: