Friday, December 14, 2007

Menuduh & Bertanya

Menuduh dan bertanya adalah dua aktiviti yang berbeza. Walaupun melibatkan aktiviti bercakap tetapi kedua-duanya didorong oleh keperluan naluri dan emosi yang berlainan. Nada suara, memek muka, jelingan mata dan bahasa badan juga berbeza.

Apabila bertanya, ia adalah kerana naluri ingin tahu yang berhajatkan sesuatu maklumat atau kepastian. Manakala menuduh, ia lebih didorong oleh naluri yang hanya ingin memuaskan hati orang yang bertanya.

Apabila bertanya, jawapan daripada orang yang ditanya mengandungi maklumat yang diperlukan. Manakala apabila menuduh, jawapan daripada orang yang kena tuduh lebih bersifat mempertahankan diri.

Apabila bertanya, nada, intonasi suara, memek muka, jelingan mata dan bahasa badan yang lain umumnya adalah mesra dan disenangi. Manakala menuduh, biasanya nada, intonasi suara, memek muka dan jelingan mata biasanya (secara tidak sengaja atau memang bertujuan) menyakitkan hati. Ayat yang digunakan mungkin sama sahaja dengan bertanya.

Cuba baca ayat 'Awak pencuri' dalam situasi bertanya dan menuduh. (Bayangkan seseorang yang di kaunter pertanyaan dengan wajah keliru dan wajah Mak Dara dalam filem Ibu Mertuaku sedang bercekak pinggang).

Jika kita bertanya kepada seseorang: "Awak pencuri?", kita mungkin mendapat jawapan seperti: "Shhh... diam, jangan cakap dengan orang lain!", "Saya bekas pencuri" atau "Saya pencuri yang sudah bertaubat" atau "Ya, saya pencuri. Sekarang saya ingin mencuri awak!" dan lain-lain jawapan yang mungkin 'mesra'.

Namun, sekiranya kita menuduh seseorang (dengan gaya Mak Dara): "Awak pencuri!", kemungkinan besar orang kena tuduh akan menjawab: "Awak jangan cakap semborono!" atau "Amboiii... sedap mulut awak bercakap"... atau yang lebih enak :"Pangggg!!" (penampar hinggap di pipi anda).

Oleh yang demikian, apabila berkomunikasi, kita boleh memilih untuk bertanya atau menuduh. Bertanya lahir dari hati yang baik (ingin tahu), manakala menuduh boleh lahir dari hati yang tidak baik (hasad, dengki, marah dsb.)...

Sekurang-kurangnya itulah yang saya nasihatkan Kak Yong dan Abang Chor pagi tadi. Apabila mendengar Kak Yong meminta untuk pergi belajar buat kek di sebuah bakeri yang mengajar kanak-kanak membuat kek, Abang Chor berkata: "Baba, Kak Yong tu bukan hendak belajar buat kek, dia hendak main." Kak Yong hanya diam dengan muka masam mencuka.

Dan, apabila saya menerangkan kepada Abang Chor beza hati orang baik dan hati yang tidak baik, dia membetulkan semula ayatnya: "Baba, Kak Yong hendak pergi belajar buat kek ke nak pergi main dengan kawan-kawan (di padang dsb) ?" Dan wajah Kak Yong berubah menjadi senyum dan menerangkan kursus tersebut kepada Abang Chor...

Wallahu'alam.

No comments: