Thursday, September 25, 2008

Dapat Bonus

Setiap tahun Ramadan sentiasa dinanti-nantikan.

Selain daripada seribu satu kemeriahan dan keberkatan bulan ini, yang paling dinanti-nantikan adalah bonus daripada majikan.

Minggu lepas staf PTS dapat bonus. Semalam kakitangan kerajaan pula mendapat bonus.

Segala pujian bagi Allah, dengan bonus ini dapat menampung sedikit perbelajaan yang sentiasa terlebih bagi menyambut hari lebaran. Belanja baju raya, bahan membuat (dan membeli) kuih, hiasan rumah, servis kereta, perbelajaan balik kampung dan juga duit raya untuk tetamu kecil yang bertandang.

Selain itu semua, bagi yang berjimat cermat, bonus juga adalah untuk tabungan masa hadapan, anak-anak dan untuk pergi menunaikan fardhu haji esok-esok nanti.

Secara purata, rata-rata majikan (termasuk kerajaan) memberikan bonus satu bulan gaji. Ada majikan yang memberikan separuh sebelum raya dan separuh lagi selepas raya. Ada juga yang memberikan sekaligus sebelum raya. Walau apa pun ia sudah cukup menyeronokkan. Apatah lagi sekiranya bonus itu dua atau tiga bulan gaji, pasti lebih meriah dan mewah hari lebarannya.

Sedangkan bonus setengah bulan, sebulan atau dua tiga bulan, sudah cukup menggembirakan, bayangkalah pula jika ada majikan yang menjanjikan bonus 1000 bulan. Ianya bersamaan 83 tahun bekerja. Satu tempoh kemewahan yang tidak terbayangkan. Namun, inilah ganjaran untuk staf yang berkerja keras dan bersungguh-sungguh menunaikan amanah majikan.

Bonus ini memberikan lebih daripada kemewahan yang mampu diimpikan oleh setiap staf. Bonus ini juga disertakan dengan polisi insurans hayat, yang melindungi dari sebarang bencana dan kecelakaan yang maha dahsyat yang menunggu setiap staf.

Bonus ini adalah bekalan untuk perjalanan pulang ke kampung. Perjalanan yang tidak akan kembali lagi. Perjalanan yang pasti menanti dan selalunya dilupakan.

Lebih menarik lagi, bonus ini disampaikan oleh wakil tertinggi majikan dan rombongannya. Wakil yang bernama Jibril ini hanya turun pada dua keadaan sahaja. Pertama (dan terakhir) adalah untuk menyampaikan amanat kepada kekasih majikan ini lebih 1400 tahun dahulu. Dan selepas itu, wakil ini hanya turun sekali pada malam Ramadan setiap tahun. Juga untuk menyampaikan bonus kepada staf terpilih.

Masih ada 5 malam lagi sebelum Ramadan melabuhkan tirainya. Masih ada 5 malam lagi untuk menunggu kedatangan tetamu istimewa ini. Masih ada 5 malam lagi untuk setiap staf mengaut seberapa banyak bonus dari majikan yang maha agung. Bekalan untuk perjalanan pulang ke kampung abadi yang entah bila kita akan bertolak. Cuma, apabila sampai masanya, ia tidak akan lewat atau awal walau sesaat.
Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya (ajal), tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan. (Surah Al-A’raaf, Ayat 34)
Wallahu'alam

No comments: