Monday, September 15, 2008

Pertengahan Semester

Hari ini 15 Ramadan. Semester ke dua pengajian di Universiti Ramadan sesi 1429.

Semester pertama sudah berlalu. Tidak pasti sama ada semester pertama ini dapat dilalui dengan jayanya bagi mendapatkan sijil Rahmat daripada Canselor yang empunya Universiti.

Semester kedua masih ada berbaki lima hari. Hari-hari yang akan menentukan sama ada kita beroleh sijil Maghfirah pula.

Kemudian, semester terakhir yang ditunggu-tunggu. Semester bagi mendapatkan sijil Itqan Minan Naar.. atau Sijil Pembebasan daripada Neraka (SPN).

Semester yang ketiga ini lebih istimewa dengan sesi viva al-Qadr. Panelnya adalah para tetamu dari wilayah Arasy. Tetamu yang datang secara rahsia, dan pulang secara rahsia... Tetamu yang ditunggu-tunggu oleh setiap penuntut Universiti Ramadan sejak zaman berzaman.

Calon-calon yang berjaya menyertai viva ini beroleh nikmat ganjaran ibarat 1000 purnama. Namun hanya mereka yang berusaha dan bersungguh-sungguh sahaja akan berjaya menemui tetamu istimewa ini.

Beruntunglah sekiranya kita lulus ketiga-tiga semester pengajian Universiti Ramadan ini dan rugilah mereka yang mensia-siakan peluang atau melaluinya dengan lewa.

Keputusan dan sijil ini akan diperolehi di konvekesyen terbesar seantero alam.. iatu di dewan al-Mahshar. Disana calon-calonnya akan mendapat jawapan. Adakah dia beroleh kecemerlangan sepanjang pengajiannay atau hanya berroleh penat, lapar dan dahaga sahaja.

Universiti Ramadan datang dan pergi, itu pasti. Namun kita belum tentu terpilih menyertai sesi yang akan datang...

Ya Allah, terimalah ibadah kami, rahmati kami, ampuni dosa-dosa kami, peliharlah kami daripada api neraka dan berikanlah kami keberkatan malam lailatul qadar. Aminnn....


Wallahu'alam.

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah Sdr,
Satu penulisan yang baik. Moga kita berjaya di ketiga-tiga semester di U ini. Moga amalan terus bertambah di baki 13 hari ini.

Selamat berjaya.