Friday, September 5, 2008

Novel PTS di Cetak Rompak

Beberapa hari yang lepas, heboh sedikit di pejabat apabila dimaklumkan ada satu laman web yang menjual buku-buku PTS yang di-e-book-kan sendiri tanpa izin PTS. Dalam bahasa yang lain, dicetak rompak.

Lanun ini adalah lanun yang berani (atau mungkin kurang bijak). Ini kerana si lanun ini menyiarkan maklumat dirinya untuk dihubungi.. beserta dengan nama penuh. Malah si lanun yang juga kemungkinan besar empunya blog ini (Novelmelayu.blogdrive.com) iaitu En Hazim bin Yahya dengan bangga menggelarkan dirinya sebagai peminat novel Melayu No 1.

Ada dua judul buku PTS dan beberapa dari penerbit lain. Kebetulan dua judul ini ditulis oleh rakan-rakan staf PTS. Buku-buku ini dijual dengan harga sekitar RM10.00-11.00.

Saya tidak pasti sama ada En Hazim yang menerbitkan e-book dan menjualnya ini faham tentang undang-undang harta intelek. Sekiranya beliau tidak faham, itu juga tidak boleh dijadikan alasan dalam mahkahmah nanti... kerana kejahilan 'terhadap undang-undang bukanlah satu alasan'.

Walaupun berita ini telah heboh di UNIKA, PTS dan rakan-rakan penerbit yang lain dan ada individu yang meninggalkan pesanan di 'chat box' En Hazim, beliau nampaknya masih tidak berbuat apa-apa.

Sehingga hari ini, blognya masih boleh dilayari. Mungkin beliau sedang melihat sejauh mana pihak penerbit PTS dan lain-lain akan bertindak. Tidak mengapa, beliau tidak perlu tunggu lama, kerana tim undang-undang PTS sedang bersiap untuk bertindak.

En Hazim bukan sahaja menjual harta intelek penulis tanpa izin, malah menduplikasi harta PTS tanpa izin dan membuat keuntungan atasnya. Jika hendak didakwa, banyak juga kesalahan yang boleh disabitkan seperti menciplak, menyimpan, menjual, menerbit dan sebagainya. Itu baru sabitan untuk undang-undang di dunia, sekiranya undang-undang akhirat... tidak tertanggung risikonya.

Apa pun justifikasi En Hazim, beliau perlu tahu, membuat keuntungan atas usaha orang lain tanpa hak, adalah salah di sisi undang-undang sivil dan Islam, i.e. HARAM. Orang yang membeli e-book ini juga dikira menyimpan barang curi atau menyimpan barang HARAM. Barang yang HARAM menghasilkan perkara-perkara yang HARAM yang lain. Hasil jualan barang-barang yang HARAM adalah HARAM. Seperti kata Rasulullah (doa dan salam atas beliau):

"Barangsiapa mengumpulkan wang dari jalan yang haram kemudian dia sedekahkan harta itu, dia sama sekali tidak beroleh pahala, malah dia akan mendapat dosa" (Direkodkan oleh Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Hakim)

"Seorang yang bekerja bagi mendapatkan kekayaan dengan jalan haram kemudian dia sedekahkan, maka sedekahnya itu tidak diterima; dan sekiranya dia sedekahkan juga, dia tidak mendapat barakah; dan tidak pula dia tinggalkan di belakang punggungnya (sesudah ia meninggal), melainkan ianya menjadi bekalan ke neraka. Sesungguhnya Allah tidak akan menghapuskan kejahatan dengan kejahatan, tetapi kejahatan dapat dihapus dengan kebaikan. Kejelekan tidak dapat menghapuskan kejelekan." (Direkodkan oleh Imam Ahmad dan lain-lain)

"Ada seorang laki-laki yang datanq dari tempat yang jauh, rambutnya tidak terurus, penuh dengan debu, dia mengangkat kedua tangannya ke langit sambil berdoa: Ya Rab, Ya Rab (wahai Tuhanku, wahai Tuhanku), padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan diberi makan dengan barang yang haram pula, maka bagaimana mungkin doanya itu dikabulkan?" (Direkodkan oleh Muslim dan Tarmizi)

Tindakan En Hazim ini seolah-olah sama seperti sesetengah penulis dan penerbit buku agama yang mengatakan 'nabi Muhammad sendiri tidak pernah letak tanda hakcipta dalam hadis-hadis beliau'.. atau dalam ertikata lain, menafikan peranan hakcipta dalam Islam. Bagi persoalan yang ini, boleh rujuk dalam blog PTS Islamika. Saya ada lampirkan jawapannya. (click).

Amaran Allah kepada orang yang mengambil harta orang lain tanpa hak:

"Orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah daripada ALLAH. (Ingatlah) ALLAH Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana." – Surah al-Maaidah: 38

Akhir sekali, pesanan daripada Rasulullah (doa dan salam ke atas beliau) supaya mencari rezeki yang halal dan kesannya:

"Barangsiapa mencari rezeki yang halal dengan niat untuk menjaga diri supaya tidak minta-minta, dan berusaha untuk mencukupi keluarganya, serta supaya dapat ikut berbelas kasih (membantu tetangganya), maka kelak dia akan bertemu Allah (di akhirat) sedang wajahnya bagaikan bulan di malam purnama." (Direkodkan oleh  Thabarani)


Wallahu'alam.

----

No comments: