Wednesday, September 17, 2008

Pesan Tok Guru

Baru-baru ini, di surau, tetamu istimewa adalah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pesan Tok Guru, jangan kita sebut bulan puasa. Sekiranya kita sebut bulan puasa, maka tugas kita hanyalah puasa dan cukup dengan itu sahaja. Sedangkan sekiranya disebut bulan Ramadan, maka banyak tugas dan perkara yang perlu dibuat selain daripada puasa. 

Dalam bulan Ramadan, Rasulullah berpuasa, membaca Quran, berdoa, memohon ampun, solat sunat sunat dan macam-macam lagi ibadat yang lain. Semata-mata mengharapkan rahmat dan ampunan Allah. 

Sedangkan Rasulullah yang maksum tidak henti-henti memohon rahmat dan ampunan Allah, kenapa kita yang cetek dan nipis imannya ini kurang meminta ampun daripada Allah.

Bulan Ramadan adalah satu-satunya bulan daripada 12 bulan Islam yang Allah sebut dalam Quran. Rasulullah juga tidak menyambut bulan-bulan lain seperti mana beliau menyambut Ramadan. Menyambut kehadiran tetamu yang begitu istimewa.

Bulan Ramadan adalah hadiah Allah untuk hambanya supaya membersihkan diri jasmani dan rohani, sekaligus mengaut seberapa banyak rahmat dan kurniaanNya sebagai bekalan untuk kehidupan yang lebih kekal abadi.

Bulan Ramadan adalah pesta ibadah. Pesta mengaut seberapa banyak peluang menyimpan saham untuk negeri Akhirat. Juga pesta untuk memberi makanan rohani kepada ruh kita.

Kata Rasulullah:
"Sekiranya hamba-hamba Allah mengetahui kelebihan yang ada pada Ramadan, pasti umatku mengharapkan tahun seluruhnya menjadi Ramadan" (Direkodkan oleh Ibnu Khuzaimah)
Jika setiap malam di bulan-bulan lain Rasulullah bangun malam mengabdikan dirinya kepada Allah, maka sepanjang bulan Ramadan beliau melipat gandakan ibadah malamnya. Semata-mata untuk mendapatkan keredaan Allah.

Abu Hurairah melaporkan kata-kata Rasulullah: 
"Tuhan kami (Allah) Tabaraka wa Ta‘ala pada setiap malam turun ke langit dunia, yakni pada baki terakhir satu pertiga malam. Maka Allah berkata: 'Siapakah yang sedang berdoa kepada aku supaya dapat aku menjawabnya dan siapakah yang sedang meminta daripada aku supaya aku dapat mengabulkannya dan siapakah yang sedang meminta ampun daripada aku supaya dapat aku ampuni dia ?” (direkodkan oleh Bukhari)  

Wallahu'alam

No comments: