Thursday, September 4, 2008

Adik Sharlinie

Keluarga Sharlinie cari ketenangan di Terengganu

KUALA LUMPUR 2 Sept. – Mohd. Nashar Mat Hussein sekeluarga mengambil keputusan berpindah ke Dungun, Terengganu semalam selepas tidak sanggup lagi berada di rumah sewa mereka di Taman Medan, Petaling Jaya dekat sini, sejak anak bongsu mereka, Sharlinie, hilang lapan bulan lalu. Baca lagi...


Sempena bulan Ramadan yang penuh barakah ini kita sama-sama berdoa agar Allah menemukan adik Sharlinie. Sekiranya masih hidup, semoga Allah selamatkan, lindungi dan pertemukan adik Sharlinie dengan kelularganya. Sekiranya sudah meninggal, semoga Allah pertemukan jasadnya atau bukti jasadnya atau di mana kuburnya...

Semoga Allah meningkatkan iman dan memberkati keluarga Sharlinie serta mereka yang terlibat mencari adik Sharlinie..

Kes adik Sharline dan puluhan kes-kes lain lewat tahun-tahun kebelakangan ini menyedarkan rakyat Malaysia, khususnya rakyat lembah Kelang.. tentang bahayanya membiarkan anak-anak kita bermain tanpa pengawasan.

Sekiranya penjenayah perlu diawasi dan dipenjarakan, maka anak-anak yang tidak berdosa ini juga perlu diawasi dan mungkin juga perlu 'dipenjarakan'.. di rumah.

Lupakan zaman kebebasan ayah dan ibu mereka dahulu bebas bermain dan berkejaran ke mana sahaja. Di sebalik belukar, atas pokok, tepi longkang, padang permainan, kedai Ah Chong, rumah jiran dan sebagainya.

Emak dan Ayah hanya perlu risau anaknya terlalu leka bermain sehingga lupa untuk pulang ke rumah apabila tiba waktu Maghrib, atau lewat makan tengahari. Selebihnya... dunia kanak-kanak adalah saujana mata memandang.

Kanak-kanak zaman itu hanya takut dua perkara: libasan rotan ayah sekiranya pulang ke rumah lewat daripada waktu Maghrib dan apabila melihat Benggali - akibat momokan emak-emak : "Benggali hendak buat jambatan suka tangkap budak dan potong kepala mereka!". Atau pun, amaran: "Kalau main waktu Maghrib nanti disorok hantu kopek!"

Kadang-kadang saya berasa risau apabila membayangkan bagaimanakah anak-anak saya membesar nanti. Adakah saya perlu upah pembantu rumah yang kerjanya memerhatikan anak-anak saya bermain, pastikan apabila turun dari bas sekolah mereka terus masuk dalam rumah (itu pun sekiranya bukan saya yang menghantar pergi dan mengambil pulang dari sekolah).

Mungkin sekiranya saya sekaya Dato' K, saya akan mengupah pengawal peribadi, yang bercermin mata hitam, dan pandai berkung fu seperti Jet Li dalam 'Bodygaurad From Beijing', yang akan mengekori ke mana sahaja anak-anak saya pergi, seperti bayang-bayang... tetapi nanti siapa pula antara kawan-kawanya pula yang akan berani mendekati atau bermain bersama. Cikgunya sudah pasti tidak berani hatta menjentik hujung rambut mereka.. semakin naik tocang lah anak-anak saya.

Atau pun saya perlu memasang peranti GPS pada anak-anak saya supaya saya boleh mengetahui dimanakah mereka pergi.. atau mungkin setiap anak-anak saya akan dilengkapi, set walkie-talkie, penyembur lada dan mahir seni pertahanan diri dari karate, silat hinggalah ke silambam... Namun, takut pula anak saya akan menjadi paranoid dan hidup dalam ketakutan nantinya. Silap-silap melatah, ayahnya yang akan di-silambam-nya.

Walau apa pun, saya pasti, sehebat mana pun mengawal anak-anak, kita tidak boleh menolak qada' dan qadar. Lantas, saya perlu sentiasa berdoa, kerana doa adalah bodyguard yang paling perkasa untuk anak-anak saya.

Saya perlu mengajar mereka berdoa, kerana doa adalah senjata utuh mereka... dan doa juga mampu mengubah dan mengubah qadar atau menangguhkan qadak.. Doa adalah pelindung mereka daripada kejahatan, perisai orang mukmin.

Pesan Allah:

"Katakanlah (wahai Muhammad); 'Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk; Dari kejahatan makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya'." (Surah Al-Falaq, Ayat 1-5)


Juga pesan Rasulullah (selawat dan salam):
"Tiada yang boleh menolak takdir selain doa dan tiada yang boleh memanjangkan umur kecuali perbuatan yang baik" (Hadis direkodkan oleh Imam Tirmizi)

wallahu'alam

No comments: