Saturday, August 30, 2008

Bajet 2009

Bajet 2009 sudah dibentangkan.

Kita boleh melihat bajet ini dari pelbagai sudut dan kacamata.

Dari kacamata kakitangan awam, bonus adalah antara perkara yang menarik.

Dari kacamata OKU, janji kerajaan untuk membela kebajikan mereka.

Dari kacamata nelayan, petani dan peternak, peruntukan lebih RM450juta tentu menggembirakan.

Dari kacamata pembantu guru di sekolah pendidikan khas, habuan bayaran insentif RM200 sebulan, juga bukan sedikit.

Ada banyak lagi kacamata yang boleh kita gunakan. Kacamata pro-kerajaan, kacamata pro-pembangkang dan sebagainya.

Saya bukan pakar ekonomi. Saya juga bukan ahli politik.

Saya boleh melihat bajet ini dari mana-mana kacamata.

Cuma saya ingin melihat dari kacamata kocek saya.. apakah yang dapat saya manfaatkan dalam bajet ini.

Bil elektrik rumah saya sebulan lebih RM20. Jadi tidak layak mendapat pengecualian bil.

Saya juga tidak layak untuk mendapat rebat cukai pendapatan sebanyak RM400.

Walaupun saya orang yang benar-benar asli, saya masih tidak layak untuk mendapat manfaat untuk masyarakat Orang Asli.

Saya bukan OKU, bukan petani, bukan penternak, bukan orang nelayan mahupun orang miskin tegar.

Saya juga tidak menggunakan tambak Johor atau bukit Kayu Hitam yang bakal mendapat pengurangan bayaran tol.

Saya tidak memandu melalui laluan Sentul Batu Caves atau menaiki LRT, Komuter dan mana-mana pengangkutan awam dalam urusan harian saya.

Saya juga bukan pembantu guru di sekolah pendidikan khas.

Iswara saya tidak menggunakan enjin diesel. Jadi, tidak layak mendapat pengecualian cukai jalan.

Oleh itu, saya tercari-cari, di mana habuan untuk saya dalam bajet 2009 ini. Mungkinkah saya belum habis mentelaah laporan bajet 2009?

Saya hendak cuba menggunakan kacamata peminat kereta:

Mungkinkah pengurangan cukai import untuk kereta berteknologi hybrid membolehkan saya teropong-teropong model tersebut di bilik pameran Honda?

Namun, sekiranya harganya diturunkan, ia masih lagi mahal bagi saya, walaupun di-'trade-in' dengan Iswara kesayangan saya itu.

Walau bagaimana pun, saya masih patut bersyukur. Saya boleh menumpang tuah orang. Tuah isteri saya yang mendapat bonus untuk kakitangan awam.

wallahu'alam

1 comment:

Chew Mei Ping said...

saya setuju dengan pendapat saudara,jujurnya,tidak semua rakyat yang dapat menikmati manfaat daripada kerajaan