Saturday, August 2, 2008

Sedikit-sedikit

"Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. "

Pepatah ini selalu keudara ketika zaman sekolah rendah dahulu, awal 80an. Biasanya dalam iklan radio dan tv pendidikan yang menasihati pelajar supaya konsisten membuat kerja.

"Simpan duit sedikit setiap hari, lama-lama penuh satu tabung..." kata emak kepada kami adik beradik apabila membelikan tabung.

Kata ayah pula: "Sedikit demi sedikit lama-lama hilang bukit."

Ayah merujuk kepada dua perkara: pertamanya, bukit berdekatan rumah kami yang semakin hilang ditarah untuk projek pembangunan. Keduanya, merujuk tabung kami (saya dan abang), yang semakin surut akibat dikorek untuk membeli aiskrim hampir setiap petang!

Kini saya masih menggunakan pepatah tersebut untuk banyak perkara. Antaranya untuk menasihati anak-anak kecil saya agar menabung.

Sudah banyak kali tabung mereka penuh, dikeluarkan dan simpan dalam akaun Tabung Haji masing-masing.

Simpanan itu adalah hasil sumbangan dan sedekah daripada tetamu yang datang bertandang ke rumah, dikutip dari duit-duit yang mereka terjumpa 'bersepah' dalam rumah (wah! rezeki murah) atau selalunya dikorek dari dompet Mama dan Baba mereka.

Syukur, mereka tidak mewarisi pepatah kedua yang pernah Baba dan Pak Long mereka amalkan dahulu itu.

Saya juga menggunakan alasan pepatah ini untuk menghabiskan baca buku-buku yang dibeli... yang biasanya, lebih banyak buku dibeli daripada dibaca sampai habis.

Kebelakangan ini keghairahan membeli buku lebih tinggi dan pantas daripada menghabiskan hingga kekulit. Jumlah buku yang dibeli setiap bulan dan jumlah yang dibaca habis ke kulit tidak seimbang.

Bagi mengatasinya saya cuba membaca beberapa buku serentak, supaya kononnya untuk mempratikkan KJ Method Sifu PTS dalam pembacaan!

Kadang-kadang berjaya, kadang-kadang tewas.. terutama apabila tahap ketepuan otak setelah seharian diperah di pejabat, kuliah, kelas malam meninggi dan melampaui 'batas-batas kemanusiaan'.

Adakalanya sisa tenaga ini juga tenggelam dalam keasyikan dan kedamaian membelai pokok-pokok bunga dan sang cacing dilaman yang sekangkang kera, melayari cakrawala maya, melayan karenah permata hati dan sebagainya.

Biar sedikit dikongsi bersama, jangan ditinggal semuanya. Kalau tidak boleh buat semua, jangan ditinggal semuanya...

Prof Ungku Aziz cukup tidak gemar tabiat membaca seperti ini... kata beliau dalam satu temu bual: "Tidak fokus!"

Namun, saya cuba menggunakan alasan (oh! mudahnya memberi alasan), memetik kata-kata dalam tulisan John C Maxwell:

"Never let a day pass without looking at some perfect work of art, hearing some great peace of music or reading, in part some great book..."
Atau mungkin kata-kata Rasulullah (selawat dan salam keatas beliau):

"Amal yang paling disukai oleh Allah adalah yang berterusan walaupun sedikit."
dan...
"Hari ini mesti lebih baik daripada semalam, dan esok mesti lebih baik daripada hari ini. Barang siapa yang hari ini sama seperti semalam, dia termasuk golongan orang-orang yang rugi, dan barang siapa yang hari ini lebih buruk daripada semalam, maka dia termasuk orang-orang yang celaka."
Juga kata-kata sufi Hassan Al-Basri:
"Tidak ada suatu haripun yang bila terpandang sahaja fajar, melainkan MASA akan menyeru kepada kamu: 'Wahai anak Adam! Aku MASA yang baru. Hanya amalan kamu menjadi saksi. Maka ambillah daku sebagai bekalanmu. Apabila aku pergi, aku tidak kembali lagi hinggalah ke hari Qiamat nanti."

Kata beliau lagi:

“Dunia ini hanyalah 3 hari. Hari kemarin yang sudah berlalu, dan kita tidak mampu lagi untuk merubahnya. Hari esok, adalah misteri. Kita tidak tahu apakah kita akan memiliki kesempatan menemuinya. Hari ini, adalah kesempatan untuk kita beramal soleh. Maka, beramalah sebanyak-banyaknya."


Sebenarnya, saya cuba memujuk hati..

Wallahu'alam.

No comments: