Thursday, September 20, 2007

Hilang File

Baru-baru ini seorang penulis PTS Islamika hilang laptop. Beliau sedang dalam kesedihan. Banyak bahan penulisan dan rujukan beliau yang turut hilang bersama laptop tersebut. Beliau tidak membuat backup untuk fail-fail itu, sebalikanya hanya laptop itulah satu-satunya tempat beliau menyimpan segala bahan tersebut. Kehilangan laptop membuatkan beberapa projek penulisan beliau yang hampir siap tergendala. Kemungkinan besar memakan masa yang agak lama untuk beliau menyambung kembali projek penulisan itu. Buat masa ini beliau sedang berusaha membuat projek lain agar momentum dan komitmen penulisan beliau tidak hilang. Semoga dengan keberkatan dan rahmat bulan Ramadan ini, beliau diberi kekuatan dan ilham untuk meneruskan penulisan, insya'Allah.

Peristiwa di atas bukan pertama kali berlaku kepada penulis-penulis PTS. Beberapa orang penulis PTS pernah demam panjang kerana kehilangan beberapa manuskrip yang hampir siap kerana laptop/pc diserang virus dan dicuri. Peristiwa ini boleh berlaku kepada semua orang. Laptop mungkin dicuri, fail diserang virus dan sebagainya, na'uzubillah. Jika hilang laptop atau pc rosak, tuan-tuan boleh beli laptop baru atau hantar servis untuk dibetulkan. Kosnya mungkin tidak sebegitu mahal jika dibandingkan dengan nilai fail-fail yang turut hilang. Segala usaha, tenaga dan masa yang dihabiskan untuk menyiapkan manuskrip itu akan turut lebur begitu sahaja. Itu belum lagi ditambah dengan kos emosi yang turut terganggu.

Oleh yang demikian, saya mencadangkan kepada tuan-tuan beberapa langkah untuk memastikan fail-fail penting tuan sentiasa ada back up.

1. Pasitkan tuan-tuan membuat beberapa salinan fail dalam diskette/CD (burn) dan simpan di tempat yang berbeza. Contohnya di rumah, di pejabat dan sebagainya.

2. Emailkan fail ke alamat email sendiri. Ini bertujuan menjadi kan email sebagai peti simpanan. Khidmat email seperti Yahoo dan Gmail mempunyai kapasiti penyimpanan yang besar sehingga 2G atau lebih. Sekirannya tuan-tuan mempunyai lebih satu email untuk disimpan, lebih baik. Bagi tuan-tuan yang menggunakan Gmail, fail document/spreadsheet yang ada dalam email boleh di 'view' dan edit secara online dan disimpan (save) sebagai online spreadsheet atau document.

3. Bagi yang berkemahiran membangunkan website sendiri, tuan-tuan boleh upload dan simpan fail tuan-tuan dalam website tersebut. Pastikan ada password supaya fail tuan-tuan tidak sewenang-wenangnya boleh di download oleh pelawat, kecuali tuan-tuan memang berniat begitu.

Bagi teman-teman yang ada maklumat dan cadangan lain, bolehlah dikongsi bersama.

No comments: