Sunday, January 20, 2008

Buku yang nikmat dibaca

Menurut teori Abraham Maslow, antara keperluan manusia dalam kehidupan adalah estim diri. Tanpa estim diri, manusia boleh mati. Walau pun tidak sepenting makan dan minum, estim diri boleh menyebabkan kehilangan nyawa. Sama ada individu itu membunuh diri, dibunuh atau membunuh orang lain dan sebagainya.

Dalam bahasa mudah, estim diri adalah perasaan seronok kepada diri sendiri. Sebagai contoh, sekiranya pada hari ini kita berasa seronok, bermakna estim diri kita tinggi. Sekiranya estim tinggi, tingkah laku juga positif. Estim dan tingkahlaku berkolerasi.

Oleh kerana manusia ingin berasa seronok, maka dia akan membuat sesuatu yang dapat memenuhi keperluan dirinya itu. Ini termasuklah dalam hal membaca. Apabila seseorang membaca buku, dia ingin mendapat nikmat keseronokan dari pembacaannya itu. Apabila seronok, dia terus membaca dan kemungkinan besar mengamalkan apa yang dibacanya itu. Atau setidak-tidaknya menghabiskan apa yang dibacanya dengan hati yang lapang dan gembira.

Namun, sekiranya seseorang itu tidak seronok dengan apa yang dibacanya, dia akan berhenti membaca. Dia mungkin meneruskan pembacaannya, tetapi dengan hati yang berat dan resah. Malah, dia mungkin tidak mengamalkan apa yang dibacanya itu sama sekali. Lebih parah, dia mungkin menafikan atau memprotes apa yang dibacanya itu.

Buku yang nikmat dibaca adalah yang dapat memenuhi keperluan estim diri pembaca. Estim diri juga datang dari konsep diri. Konsep diri ialah dialog diri, bahasa diri atau persepsi diri. Setiap individu yang mempunyai estim diri yang tinggi, juga mempunyai konsep diri yang positif terhadap dirinya. Iaitu, dia menganggap dirinya adalah pandai atau sekurang-kurangnya berpelajaran.

Maka, individu yang membaca buku dan ingin meningkatkan potensi diri, biasanya adalah individu yang mempunyai estim diri dan konsep diri yang positif. Individu tersebut mencari buku yang memenuhi atau selari dengan kedua-dua keperluan itu. Sekiranya buku yang dibaca memenuhi kedua-dua keperluannya itu, maka dia lebih mudah bersetuju dengan apa yang dibacanya. Seterusnya, dia juga lebih terpengaruh untuk mengamalkan segala tip-tip, panduan, dorongan dan saranan daripada buku itu.

Oleh yang demikian, penulis yang ingin menulis buku dengan tujuan mendorong perubahan tingkahlaku pembaca perlu memenuhi keperluan estim dan konsep diri pembaca. Ini supaya, buku itu menjadi nikmat apabila dibaca. Dan yang penting ia lebih persuasif atau mempunyai daya pengaruh yang tinggi.

Bagaimana untuk menulis buku yang persuasif dan nikmat dibaca?... datanglah ke bengkel UNIKA.

1 comment:

Latiptalib said...

Buku yang nikmat dibaca...menarik tajuk ini. Marilah sama-sama kita usahakan menulis buku yang nikmat dibaca.