Thursday, September 27, 2007

Abang Kucing

Baru-baru ini di sekolah mama Kak Yong mengajar, seorang murid tahun 5 menjadi mangsa cabul. Menurut kanak-kanak tersebut, ketika dia sedang bermain, seorang pemuda bertanyakan kepadanya "Adik nampak kucing abang?". Dia juga meminta kanak-kanak tersebut membantunya mencari kucingnya yang hilang sebelum mencabul kanak-kanak tersebut.

Modus operandi yang digunakan oleh pencabul itu sama dengan yang digunakan oleh perogol bersiri 'abang kucing' yang telah mencabul dua orang kanak-kanak di Kg. Baru. Abang Kucing ini masih lagi bebas dan walaupun mendapat publisiti meluas dalam akhbar, Abang Kucing ini masih lagi aktif dan cukup berani 'mencari kucingnya'.

Sehingga hari ini, hampir setiap hari pihak polis akan memanggil murid sekolah mama Kak Yong itu ke balai polis untuk kawad cam. Saya berdoa semoga ada antara yang ditangkap oleh polis itu dicam sebagai Abang Kucing yang mungkin juga perogol dan pembunuh adik Nurin. Selagi perogol besiri itu masih bebas, selagi itu kanak-kanak di KL khususnya, tidak selamat.

Tadi, ketika menghantar mama Kak Yong ke sekolah, kelihatan sebuah kereta polis berada dalam kawasan sekolah. Mungkin untuk mengambil murid mangsa Abang Kucing itu untuk kawad cam lagi. Di sekitar sekolah juga tidak kelihatan kanak-kanak bermain diluar pagar sekolah sementara masuk waktu persekolahan. Ibu bapa yang menghantar anak-anak ke sekolah kelihatan memastikan anak mereka betul-betul telah masuk dalam pagar sekolah sebelum mereka beredar. Pemandangan yang tidak ada seminggu lepas.

Saya pasti semua ibu bapa masih dalam ketakutan. Takut kes Nurin berulang kembali. Saya juga tidak terkecuali. Tadi mama Kak Yong berjumpa dengan guru Taska tempat Kak Yong dan Abang Chor. Sekadar berkongsi dengan cikgu-cikgu Taska kerisauan kami dan menyampaikan maklumat tentang kes di sekolah Mama Kak Yong. Kami juga memberi beberapa cadangan kepada pihak Taska bagi membantu meningkatkan lagi langkah-langkah keselamatan di Taska. Bukan untuk mengajar mereka, tetapi bekerjasama.

Hemm... ini adalah permulaan kepada era kanak-kanak tidak lagi sebebas dan semerdeka 30 tahun dahulu walaupun negara kita sudah 50 tahun merdeka. Kalau dulu-dulu, apabila kanak-kanak keluar bermain, dan tidak reti-reti hendak pulang, emak akan takutkan dengan kata-kata: "Nanti ada orang potong kepala tangkap" atau "Senja-senja ini hantu kopek banyak berkeliaran" dan sebagainya. Sekarang ini mungkin boleh ditambah dengan ayat baru: "Jangan keluar rumah, ada banyak perogol, peliwat!" atau "Kalau ada sesiapa tanya mana kucing dia, cepat-cepat panggil polis!"

Yang positif (0.00000001%) tentang kes abang kucing ni ialah, ibu bapa lebih prihatin tentang keselamatan anak-anak. Dan yang pasti, sesiapa yang ada kehilangan kucing, tidak akan berani mencari kucingnya di kawasan terbuka atau bertanya: "Makcik, ada nampak kucing saya tak?" atau "Pakcik, kucing saya ada masuk rumah pakcik ke?" Bukan apa, cuma takut nanti tidak pasal-pasal bermalam dalam lokap kerana di syaki sebagai 'Abang Kucing'... hehehe

Nasib saya tidak bela kucing.... miaw!

2 comments:

Zamri Mohamad said...

Miaw tu kena garang sikit

Mrriegrearewaiawwwww

Rislah said...

Haha... itu macam kucing nak mengawan je?...