Saturday, January 19, 2008

Batuk

Sudah hampir tiga minggu batuk ini tidak hilang. Sudah sebotol ubat batuk habis. Bepaket-paket gula-gula ubat batuk dibeli dan bermacam-macam petua di cuba. Namun, masih seperti ini. Setiap kali batuk terasa bagai hendak terkeluar biji mata dan pasti diikuti oleh sakit kepala.

Di rumah, Hidayah, Kak Yong, Abang Chor dan Sameer turut batuk. Sebenarnya Sameer yang mula-mula batuk. Teruknya batuk Sameer lebih kurang macam baba dia. Tetapi dia akan diikuti dengan muntah kahak dan lendir yang banyak.

Masuk semalam sudah dua kali pergi ke Klinik Keluarga untuk Dr Noraini sedut kahak Sameer. Semalam juga Dr Noraini... (atau lebih dikenali dengan Kak Ani) cadangkan untuk pergi buat dianogsis X-ray. Takut banyak kuman di paru-parunya. Kalau banyak kuman, Sameer perlu dirujuk ke hospital. Namun, alhamdulillah keputusan x-ray tidak memerlukan Sameer ke hospital. Cuma perlu diteruskan dengan ubat-ubat seperti biasa.

Err... memberi ubat kepada Sameer memerlukan kesabaran psikologi yang tinggi. Untuk memujuk dia makan tiga jenis ubat sahaja, mamanya perlu memujuk rayu, mengejar dan memberi sedikit demi sedikit selama hampir satu jam lebih. Kalau serahkan kepada baba, alamatnya kaki, tangan Sameer kena dikepit dan mulut dipegang baru boleh disumbatkan ubat. Itu pun hanya kurang 50% yang ditelan, bakinya diluakkan semula. Hemm... kesian. Mamanya tidak akan sanggup tengok. Rasa-rasa saya waktu kecil dahulu tidak seteruk itu kot... agaknya le.

Sepanjang malam tadi batuk Sameer semakin kurang, tetapi, batuk babanya pula semakin teruk. Pagi ini hampir-hampir tidak ada suara. Ini rasa-rasa penangan pengat durian 'Musang King' yang dibawa Sifu ke pejabat semalam.

Pagi ini juga saya terpaksa menyerah kalah. Selama ini saya mengelakkan untuk berjumpa doktor dan mengambil anti-biotik. Namun, penderitaan sepanjang malam tadi membuatkan saya mengangkat bendera putih.

Semoga dengan izin Allah ubat-ubat yang diambil ini mujarab. Esok pagi dan hari Ahad, saya perlu mendapatkan semula suara. Ada kelas di UIA dan UNITAR... Pastinya saya tidak mahu pelajar saya melihat wayang 'Charlie Charplin di kelas mereka... wallahu'alam