Tuesday, January 29, 2008

Malu

Pada suatu hari Imam Shubah bin al Hajaj sedang dalam perjalan pulang ke rumah dari kota. Ketika dalam perjalanan pulang, beliau telah disapa oleh seorang lelaki yagn bernama Abdullah. Abdullah terkenal sebagai seorang yang suka mengganggu orang, berbuat jahat dan bangga dengan sikapnya itu.

Abdullah berkata kepada al-Hajaj: "Wahai sarjana hadis termasyhur? Ceritakanlah saya sepotong hadis."

Al-Hajaj yang terkenal dengang gelaran amirul mukminin fi hadis (penghulu orang beriman dalam ilmu hadis) cuba mengelak. Dia enggan melayan karenah Abdullah. Namun, Abdullah yang berdiri dihadapan al-Hajaj enggan membenarkan sarjana hadis itu lalu.

Dengan nada yang tegas al-Hajaj berkata kepada Abdullah: "Ini bukan caranya hendak mempelajari ilmu hadis!"

Abdullah hanya tersenyum sinis. Dengan suara menguggut, dia berkata: "Adakah tuan tidak mahu menceritakan kepada saya sepotong hadis?"

Al-Hajaj khuatir dia akan dicederakan oleh Abdullah. Oleh itu, al-Hajaj menuruti kehendak Abdullah. Dia memetik sebuah hadis dengan terlebih dahulu membaca pelapor-pelapor hadis tersebut (sanad) bermula daripada Nabi Muhammad. Al-Hajaj kemudian berkata kepada Abdullah: "Nabi Muhammad berkata: "Sekiranya kamu tidak ada perasaan malu, maka buatlah apa sahaja."

Abdullah tersentak mendengar hadis yang dibacakan itu. Dengan suara yang terketar-ketar dia berkata: "Tuan yang mulia, saya sebenarnya hanya ingin menganggu tuan. Hadis yang tuan sebutkan itu membuatkan saya terasa seperti ditujukan kepada saya. Saya terasa seperti nabi Muhammad berkata kepada saya. Maafkan saya tuan, saya berjanji tidak lagi mengganggu tuan dan sesiapa sahaja. Bahkan saya memohon ampun kepada Allah."

Hadis yang dibaca oleh al Hajaj itu telah serta merta menyedakan Abdullah. Abdullah bukan sahaja bertaubat kepada Allah, malah dia menjadi murid al-Hajaj yang setia. Selepas Imam Shu'bah al Hajaj meninggal sekitar tahun 100 hijrah, Abdullah mengambil tempatnya mengajar ilmu hadis. Beliau menjadi sarjana ilmu Hadis dan dikenali sebagai Sheikh Abdullah bin Musalamah Qa'nawi.

-----

"Malu adalah sebahagian daripada Iman" (hadis direkodkan oleh Imam Muslim).

Perasaan malu mampu menghalang diri sesorang daripada melakukan perkara yang dilarang Allah. Perasaan malu menyebabkan seseorang yang melanggar hukum agama dan norma masyarakat berasa bersalah dan resah.

Wallahu'alam.

No comments: