Saturday, February 2, 2008

Pecah Rumah

Malam tadi rumah ayahanda yang terletak selang dua lorang dari rumah saya dimasuki pencuri. Yang menariknya kepakaran pencuri tersebut masuk tidak disedari oleh Ayah, Mak dan Nawal yang sedang lena dibuai mimpi. Malah, pencuri tersebut berjaya mengambil HP nawal yang terletak bersebelahan dengannya.

Apa yang hilang? Dari sudut RM tidaklah terlalu mahal, cuma Laptop dan HP nawal, HP mak dan sepasang kasut ayah. Namun dari sudut lain, kandungan dalam laptop dan nombor dalam kedua-dua HP itu malampaui nilai RM.

Laptop Nawal mengandungi nota-nota dan tugasan kuliahnya di UKM dan manuskrip-manuskrip yang telah diedit termasuk dua yang sedang disiapkan. Itu tidak termasuk pelbagai fail dan gambar kenangan.

HP Nawal dan Mak pula mengandungi puluhan dan ratusan nombor talipon yang sukar dicari semula.

Ayah?... Esok ayah ada alasan untuk beli kasut baru.

Hebat juga pencuri ini masuk. Namun saya perlu juga berterima kasih kepada sang pencuri kerana, dia hanya menyelongkar dompet dan mengambil duit sahaja. Dan yang paling penting dia tidak mengapa-apakan penghuni rumah. Alhamdulillah. Itu yang paling penting.

Hari ini juga pengalaman baru untuk saya, mak dan Nawal: menghabiskan masa berjam di balai polis. Dari Balai Taman Melawati kami dirujuk pula ke balai Hulu Kelang. Selepas selesai urusan, beberapa anggota penyiasat data ke rumah untuk melihat dan merakam tempat kejadian. Mereka turut ditemani oleh anggota CSI... Gaya mereka menyiasat tempat kejadian saling tidak tumpah macam anak buah Leftenan Horatio dari CSI Miami Dade. Bermula dari mengesan cap jari hinggalah menyuluh setiap penjuru tingkap dan parameter rumah. Saya tidak pasti sama ada mereka menemui sebarai bukti. Yang pasti mereka cukup bergaya... ala-ala CSI dalam TV.

Mereka turut mengambil sepasang kasut pencuri itu, yang ditinggalkan pencuri sebagai tukaran kepada kasut ayah. Hemm... bergaya juga pencuri ni.

Di balai juga, ada sepasa suami isteri membuat laporan: mereka diragut ketika sedang berjalan dihadapa Giant Supermarket, Taman Permata.

Kata pak sarjan balai, dia baru sahaja menangkap dua pelancong rakyat Colombia yang memecah rumah penduduk di Lembah Keramat. Kelmarin seorang gadis bertudung labuh dan berjubah ditangkap ketika mencuri barang kemas seorang nenek dengan menyamar sebagai jurujual. Masuk rumah nenek itu, menyamar dan merompak.

Pengajarannya, dunia kita semakin tidak selamat. Bagaimana pun usaha menjaga keselamatan, jangan sekali-kali lupa untuk berserah kepada Allah. Kita hanya mampu sekadar yang terdaya. Allah yang maha melindungi.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum..

Banyak pengajaran yang diapati dari kisah yang dipaparkan...

Alhamdulillah..dan Syabas pada penulis kerana tidak 'menyesali' sebaliknyer 'redha' walaupun barangan berharga telah 'hilang' sekelip mata..

Ada 'hikmahs' disebalik semuanyer...