Sunday, February 3, 2008

Al-Fatihah


Seorang rakan, penulis dan hamba Allah yang mulia telah kembali ke rahmat dan pangkuan Allah. Saudara Ahmad Zafran adalah antara mentee Sifu PTS yang terawal. Dia adalah penuntut UNIKA sejak kuliah pertama yang bermula di pejabat kecil PTS di Bukit Tinggi, Bentong, beberapa tahun lepas.

Saya difahamkan beliau meninggal pagi tadi dalam tidur. Almarhum mengidap penyakit jantung yang sukar diubati, dan perlu memakan ubat sehingga ke akhir hayat. Kalau saya tidak silap beliau berumur dalam lingkungan 33 tahun pada tahun ini. Kata orang, orang yang baik-baik meninggal awal, ada benarnya.

Jenazah beliau dikebumikan selepas Asar petang tadi, di tempat tinggal dan kelahirannya - di Tampin, Negeri Sembilan. Insya'Allah saya akan bersama teman-teman lain akan menziarahi ibunya esok pagi.

Saya tidak begitu rapat dengan alhmarhum. Beliau adalah penulis di bawah PTS Fortuna dan PTS One. Oleh itu, hubungan beliau dengan saya hanya sebagai rakan di PTS, UNIKA... dan sama-sama mengeteh.

Seorang penulis dan pekomik yang tekun, optimis, berhati mulia dan menjaga waktu solatnya. Begitulah secara ringkas tengtang beliau yang saya kenali. Jasa beliau dengan PTS tidak terhitung. Cukuplah sekadar menyatakan beliau adalah antara individu yang banyak membela nama PTS dikalangan PEKOMIK, penulis... Beliau banyak memperkenalkan penulis dan artis kepada PTS yang ketika itu masih terkial-kial hendak membangunkan sektor remaja... antaranya Alif Firdaus yang kini adalah editor dan illustrtor (dan hantu silapmata) di PTS One.

Semoga Allah merahmati beliau... semoga kata-kata nasihat, buah fikiran, idea dan tulisan-tulisan beliau menjadi ilmu yang bermanfaat berterusan bagi menemaninya bertemua Allah.

Saudara Zafran, tuan telah menemui Allah. Kami akan menyusul kemudian. Al-Fatihah

2 comments:

Unknown said...

Masih terbayang-bayang semasa ditegurnya. Semoga rahmat mencucuri rohnya.

Rislah said...

Hemm.. saya masih terbayang senyum dia setiap kali disapa.