Saturday, February 16, 2008

Cucuq Rakit

Setiap kali pulang dari sekolah Hidayah, kami akan melalui gerai ini. Entah sejak bila gerai ini terpacak di sini, kami tidak tahu. Cuma kami baru terperasan baru dua tiga minggu lepas. Apa yang menarik? Cuba lihat gambar dibawah - menu yang terakhir itu: Cucur Rakit. Hemm... pelik juga, kuih apa ini.

Maka kami cuba berhenti untuk singgah menyelidik. Namun, setiap kali lalu dihadapan gerai kami hampa. Ini kerana sama ada ia tutup (awal) atau cucur rakit sudah habis. Ada masanya kami tidak terperasan atau teringat hendak singgah.

Namun, kelmarin rezeki kami tiba. Memang langkah kanan kami benar-benar langkah kanan. Kami singgah awal sedikit, dan Cucuq Rakit masih ada di tempat kejadian. Akhirnya kami berjaya juga menyelongkar misteri kuih yang pelik ini.


Lokasi gerai adalah di jalan utama Lembah Keramat, AU5.



Bahan-bahan cucur rakit ini biasa sahaja


Biasanya cucur rakit dimakan di gerai. Kalau bungkus bawa balik, tidaklah dinamakan cucur rakit.





Bagi memperkenalkan apa dia cucur rakit, ia dipersembahkan dahulu kepada kami sebelum dibungkus. Bahan-bahan cucur rakit ini adalah (berdiri dari atas): cucur udang, tauhu goreng, timun dan sengkuang. Atasnya akan dituang dengan kuah kacang sebelum dimakan hidup-hidup (yelah yang memakan tu kan masih hidup?... ).

Menurut penjual, dia menamakan cucuq rakit bukan kerana minat terhadap rakit. Tetapi sekadar gimik. Ia cucuq biasa, cuma cara ia dipersembahkan itu sahaja yang beza. Sebab tu, kalau bungkus bawa balik, tidaklah dinamakan cucuq rakit. Dia jadi 'cucuq bungkuih' (bungkus)!

Kami bawa balik dua bungkus cucuq rakit dan sebungkus air leng cee kang sejuk. Walaupun namapk macam tidak kena - makan cucuq dengan air len cee kang, namun, kalau sudah lapar, semua jadi. Sesiapa yang kebetulan lalu di jalan AU5 ini, boleh cuba rasa.

Posted by Picasa

2 comments:

azree mh said...

Jalan AU5? Hurm. Macam sedap untuk pekena petang2. Akan dicuba nanti.

Abu Marwan said...

sila... sila...