Wednesday, February 6, 2008

Tahun Baru Cina

Bagi teman-teman yang menyambut Tahun Baru Cina, saya ucapkan... Gong Xi Fa Cai.

Tahun ini tahun tikus mengikut kalendar Cina. Jiran saya yang mixed India, Bangladesh, Cina tetapi sekeluarga bertutur dalam bahasa Cina (tidak pasti dialek apa) memberitahu: tahun tikus adalah tahun hujan. Jadi tahun ini hujan turun lebih sedikit.


Hemmm... sudah lebih dua tiga hari cuaca panas terik sehingga kering pokok-pokok saya di halaman Taman Permata ini. Mungkin tahun ini giliran tikus padang pasir kot...?

Di kala, kaum Cina sedunia sedang makan besar petang tadi, saya di rumah juga makan besar. Bukan makan Yee Sang* atau rojak Cina, tetapi menjamu selera dengan roti arab yang disapu marjerin dan cicah sekaya. Saya tidak pasti ini resepi arab mana, tetapi, sambil asyik bersembang dengan Dayah, habis juga tiga keping. Bagi sesiapa yang tidak pernah lihat roti arab ini, ia setebal hampir seinci setengah dengan diameter sekitar 15cm. Roti ini tidaklah padat, tetapi cukup mengenyangkan terutama apabila 'dibedal' sebanyak tiga keping. Moralnya, sambil makan jangan bersembang...!


Cuti tiga empat hari ini saya habiskan di Selama, Perak. Kampung halaman mama Kak Yong; Hidayah. Di sana capaian internet tidak begitu memuaskan. Oleh itu, saya membawa bekalan beberapa buah buku sebagai teman bercuti. Sekadar memberatkan beg dan kereta... Harapnya pulang nanti 'ringan' sikit buku-buku itu, kerana, ilmunya saya 'sedut, kikis, perah dan simpan' dalam kepala. Kalau tidak, mungkin boleh bijak sikit daripada seekor unta yang membawa kargo buku-buku... (pepatah arab bagi orang yang tidak memanfaatkan ilmu yang dipikulnya).

Saya akan merindui Taman Permata dan teman-teman.

Bagi yang pulang bercuti (termasuk saya) selamat bercuti dan berhati-hati dijalan raya. Semoga kita semua selamat pergi dan kembali ke rumah. ma'as salamah... ilal liqo'...

---
* p/s: Yee bermaksud ikan, Sang bermaksud hidup. Yee Sang bermaksud lebih kurang: 'a growing prosperous life'... kata teman saya.

No comments: