Wednesday, February 6, 2008

Saya masih tidak percaya

Saya masih tidak percaya. Zafran yang baru saya kenali sejak bengkel terawal UNIKA di Bukit Tinggi pada tahun 2005, sudah tiada. Lewat kebelakangan ini saya amat jarang berjumpa beliau. Sementelah beliau juga semakin kurang kerap hadir ke bengkel UNIKA dan PTS. Atau mungkin beliau hadir tetapi saya yang kurang kerap bertemu beliau.

Saya terasa seolah beliau masih ada. Cuma tidak muncul di PTS, atau saya yang tidak bertemu beliau. Walaupun semalam, saya bersama rombongan PTS ke rumah beliau, membaca Yasin, tahlil, mendengar ibunya bercerita dalam sendu, melawat biliknya, duduk dikerusi tempat beliau mencurah ilham, membaca coretan diari (dengan izin ibunya) dan yang terakhir bertafakur di pusaranya.

Saya masih terasa beliau akan datang ke PTS, seperti beberapa minggu lepas. Beliau hadir di sisi Alif. Rancak berbincang dengan Alif dan Mat Jan. Saya pula sedang bekejar untuk urusan diluar, dan hanya mampu bertergur sapa, bertanya khabar tanpa sempat berbual panjang atau mendengar celotohnya yang kaya dengan idea. Hanya senyuman beliau ketika itu mewarnai pertemuan singkat kami. Riak wajahnya ada mengambarkan beliau tidak sesihat selalu. Saya yakin akan bertemunya semula, seperti hari itu.

Saya masih terasa seolah beliau masih ada di alam fana ini. Walaupun ketika berada dalam bilik studinya, mengadap deretan fail-fail kerja, projek penulisan, bil internet, pembelian buku, royalti atau membelek buku-buku rujukan dan bacaan beliau. Kemudian, apabila diberi izin melihat fail-fail dalam PCnya, saya akui, beliau seorang yang banyak idea dan kemas kerjanya. Melihat diari yang turut mencatat butiran sms, membuatkan saya terfikir... adakah almarhum (pedihnya menyebut perkataan ini) memang hendak menjadikan ia tatapan kami? Aduh.. terlalu banyak yang hendak diceritakan.

Hubungan saya dan almarhum tidak rapat seperti beliau dengan Alif, Ice, Mat Jan, Kak Nor dan sebagainya. Namun, saya mempunyai kenangan tersendiri bersamanya... kenangan yang sejak dua tiga hari ini segar kembali, dan sentiasa bermain dikepala. Lelbih-lebih lagi apabila membaca catatan teman-temannya di internet.

Saudaraku, semoga damailah ruh mu disisi Tuhan, bersama jiwa-jiwa yang tenang. Kami akan menyusul... lambat atau cepat, pasti tiba masanya.

No comments: