Monday, January 28, 2008

Penapis Bicara

Di kota Bahgdad, ketika zaman kegemilangan empayar Islam Abasiyah, ada cendiakawan tersohor. Pada suatu hari, seorang lelaki datang berjumpanya dengannya.

Lelaki itu berkata: "Tuan, tahukah apa yang saya dengar tentang sahabat tuan... si polan?"

Cediakawan itu tidak menjawab soalan tersebut. Sebaliknya dia bertanya: "Wahai saudaraku yang budiman, sebelum saudara menyampaikan berita tentang sahabat saya itu, saudara perlu melalui penapis bicara tiga serangkai terlebih dahulu."

Lelaki itu yang agak kehairanan bertanya kembali: "Wahai tuan yang bijaksana, apakah yang tuan maksudkan dengan penapis bicara ini?"

Jawab cendiakawan sambil tersenyum: "Wahai saudaraku, sebelum saudara menyampaikan sesuatu berita, mari kita merenung sejenak, menilai kandungan bicara saudara terlebih dahulu. Supaya kita kelak kita sentiasa dalam rahmat Allah. Soalan saya yang pertama adalah, adakah apa yang saudara ingin katakan ini sesuatu yang benar?"

"Saya tidak pasti tentang kesahihan berita tersebut. Saya dengar dari seseorang dan saya fikir hendak menyampaikannya kepada tuan" Jawab lelaki itu serba salah.

Cendiakawan itu bertanya lagi: "Baiklah, saya ingin bertanya soalan kedua pula. Adakah kandungan berita ini sesuatu yang baik atau tidak?"

Lelaki itu semakin berasa serba salah, namun dia terus menjawab: "Tidak, ia bukanlah berita baik sebenarnya."

Cendiakawan itu terus berkata: "Baiklah, saudara tidak pasti tentang kesahihan berita tersebut dan kandungan berita tersebut bukanlah sesuatu yang baik. Namun, saudara masih ada peluang untuk lulus ujian penapis bicara ini. Soalan saya yang terakhir, adakah berita yang saudara hendak sampaikan ini bermanfaat kepada saya?"

Lelaki tersebut mengalah dengan soalan yang ketiga itu. Dengan wajah tertunduk malu, dia menjawab: "Sebenarnya, saya tidak pasti sama ada ia bermanfaat atau tidak, cuma..." Lidahnya kelu. Tidak mampu menuruskan bicaranya.

Dengan suara yang tegas, cendiakawan itu berkata: "Sekiranya berita tersebut tidak benar, bukan berita baik dan tidak bermanfaat kepada saya, maka kenapakah saudara masih ingin menyampaikannya kepada saya?"

Dia menyambung lagi: "Ingatlah amaran Allah dalam Quran, surah al Hujurat (ayat 12): 'Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengata sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."

----

Cerita diatas diolah semula daripada cerita yang diforwardkan kepada saya oleh seorang teman subuh tadi. Peringatan buat saya untuk dikongsi bersama teman-teman. Wallahu'alam.

No comments: