Friday, March 14, 2008

Kawan

Kejayaan saudara Fairus benar-benar mengingatkan kembali nasihat Prof Emeritus Abdullah Hassan 10 tahun lepas kepada saya. Beberapa minggu selepas peperiksaan tahun akhir di UIAM.

Kata Prof yang ketika itu Dekan Pusat Penyelididkan UIAM : "Kawan kita yang sebenar adalah ketika kita belum ada sebarang kepentingan, ketika kita adalah 'nobody'. Apabila kita sudah ada pangkat dan kuasa, kebanyakkan kawan kita bukanlah kawan sebenar. Mereka adalah kawan yang mempunyai kepentingan. Kawan ketika senang."

Lama kemudian, Puan Ainon juga pernah berkata: "Jangan putus hubungan dengan kawan-kawan saudara. Mereka adalah social insurance saudara. Kita tidak tahu, siapakah mereka pada masa hadapan. Kita mungkin memerlukan pertolongan mereka."

Dua tahun lepas, seorang pengurus bank dan kakitangannya yang banyak karenah dan cerewet tidak bertempat, telah menyusahkan urusan saya tanpa sebarang alasan munasabah. Saya memberitahu si pengurus tersebut bahawa saya kecewa dengan layan beliau. Saya juga sudah membuat laporan verbal kepada bahagian undang-undang di Bank Negara dan juga sudah membandingkan prosuder yang menyekat saya itu dengan beberapa bank lain. Hasilnya, pengurus itu membei respon sepantas kilat. Urusan yang tertangguh selama 7 bulan selesai dalam masa 7 hari sahaja!

Saya tidak berbohong kepada pengurus itu. Saya memang telah membuat aduan kepada pegawai kanan di Bank Negara dan beberapa buah bank-bank lain yang berkaitan. Mereka adalah antara rakan yang ketika di sekolah dulu sama-sama makan mee maggi dalam kole atau berenang dalam kolah mandi. Malah peguam yang memberi nasihat perundangan kepada saya adalah teman sekatil saya... Err... katil dua tingkat, saya katil atas dia katil bawah!!

Kes tersebut tidak saya panjangkan. Habis di situ sahaja. Lagipun, saya sudah dapat apa yang saya mahu.

Hemm.. ketika itu baru saya faham apa itu social insurance.

2 comments:

S. Rafidah H. Basri said...

Assalamualaikum...

Saya agak tersentuh membaca entri ini. Benar seperti apa yg tuan coretkan. Kita tidak tahu bila masanya kita akan memerlukan bantuan daripada rakan-rakan yang kita kenali.

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.