Wednesday, March 12, 2008

Langit yang cerah

Saya baru pulang dari Selama. Mengundi dan kemudian.. bersengkang mata. Berdoa, menanti dan mengharap kehadiran kelibat bulan purnama yang telah sekian lama diselaputi awan mendung.

Dari bermulanya kegelapan malam sehingga terbitnya fajar sadik, saya adalah penunggu setia sang media. Malam itu saya adalah raja... raja apa?... raja TV, saluran 105, Astro Awani! Menanti detik-detik kelahiran sebuah harapan baru.

Ternyata malam itu, tiupan bayu yang ditunggu tetapi, ribut tsunami yang melanda. Taufan badai yang menyentap jantung setiap penghuni bumi Malaysia...

Malam itu juga saya terlena dengan rasa penuh kegembiraan dan syukur. Puas menyengkang mata. Terima kasih kepada teman-teman yang meng-sms keputusan PRU-12. Lebih pantas daripada Astro Awani... yang pengantara dan tetamunya asyik menggeleng kepala setiap kali keputusan dibacakan.

Esoknya, apabila subuh menyingsing pergi dan cahaya mentari menyinari alam, terasa... indahnya pemandangan.. lebih indah dari selalu. Langit membiru terbentang luas. Bebayang bulan purnama yang selama ini kelam ditutupi mendung kelabu, kini menyinar.... dan terus menyinar. Dirgahayu bumiku... semoga ruh setiap pejuang kebenaran terus membara. Segala pujian bagi Allah.

Sesuatu yang menarik di pagi Ahad itu ialah pertama kali sejak saya mula mengenali bumi Selama 7 tahun lepas, saya perlu beratur panjang (hingga mengganggu lalulintas). Bukan untuk membeli tiket bas, bukan juga untuk membeli roti canai buat sarapan. Tetapi, saya harus beratur panjang bagi membeli suratkhabar, walaupun di kedai itu, tiga kaunter jualan dibuka!

Keadaan tersebut memaksa taukeh kedai untuk menambah (replenish) stok mereka sebanyak tiga kali. Alangkah indahnya jika ini adalah budaya harian rakyat Malaysia... lebih indah jika buku-buku PTS laris sebegini rupa.


No comments: