Wednesday, March 5, 2008

Satu Judul Sehari

Ini adalah bapak Ali Muakhir. Beliau adalah penulis dan pengurus (pemilik) Line Production. Sebuah syarikat yang membekalkan idea melalui manuskrip dan illustrasi kepada penerbit-penerbit di Indonesia.

Pak Ali juga merupakan mantan pengurus Dar Mizan, anak syarikat Kumpulan Mizan yang aktif menerbitkan buku-buku untuk remaja dan kanak-kanak. Di bawah Pak Ali, Dar Mizan menjadi syarikat yang pertama memperkenalkan buku-buku agama dan dakwah dalam bentuk novel, santai dan moden untuk remaja serta kanak-kanak di Indonesia. Buku-buku tersebut antaranya menjadi bestseller di Indonesia dan sehingga hari ini ia menjadi trend serta kayu pengukur untuk buku-buku dakwah remaja dan kanak-kanak Muslim moden.

Kini di Line Production, beliau mengetuai sekumpulan penulis dan illustrator muda yang aktif menerbitkan buku-buku dakwah dalam genre yang sama untuk beberapa syarikat penerbitan di Indonesia.

Pak Ali sendiri merupakan salah seorang penulis dan illustrator yang cukup aktif. Beliau menulis satu judul sehari untuk buku kanak-kanak sekitar 20-30 halaman. Kini beliau sudah menulis lebih 30 judul buku. Masa bekerjanya bermula seawal jam 1.00pagi (2.00 pagi waktu Malaysia) dan biasanya beliau akan pulang kerumah sekitar jam 6-7 petang. Beliau baru berumur 22 tahun dan sudah berumah tangga.

PTS Islamika bekerjasama dengan pak Ali, bagi mendapatkan khidmat nasihat, konsultansi dan bekalan manuskrip yang bersesuaian untuk pasaran Malaysia. Selain Islamika, syarikat PTS yang terawal menjalinkan kerjasama dengan beliau (peribadi) ialah PTS One dan PTS Millenia.


No comments: