Friday, June 20, 2008

Bersedekah sembunyi-sembunyi

Ada satu hadis yang direkodkan oleh Imam Tirmidzi dan Imam Ahmad yang menceritakan kisah seperti berikut :

Ketika Allah menciptakan bumi, maka bumipun bergetar. Lalu Allah ciptakan gunung di atas bumi dan menjadikannya kuat. Bumi kemudian berhenti bergetar.

Para malaikat berasa hairan melihat bagaimana gunung diciptakan. Kemudian mereka bertanya "Wahai Allah, adakah sesuatu dalam apa yang tuan ciptakan yang lebih kuat daripada gunung?"

Allah menjawab, "Ada, iaitu besi"

Para malaikat bertanya lagi " Wahai Allah, adakah sesuatu dalam apa yang tuan ciptakan yang lebih kuat daripada besi ?"

Allah menjawab, "Ada, iaitu api"

Para malaikat kembali bertanya "Ya Rabbi, Wahai Allah, adakah sesuatu dalam apa yang tuan ciptakan yang lebih kuat daripada api?"

Allah menjawab, "Ada, iaitu air"

Para malaikatpun bertanya kembali " Wahai Allah, adakah sesuatu dalam apa yang tuan ciptakan yang lebih kuat daripada air?"

Allah menjawab, "Ada, iaitu angin"

Akhirnya para malaikatpun bertanya lagi " Wahai Allah, adakah sesuatu dalam apa yang tuan ciptakan yang lebih kuat daripada itu semua ?"

Allah menjawab, "Ada, iaitu amal anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya".

(Hadis di atas saya tulis semula daripada artikel yang diemel kepada saya)

Pesan Allah dalam Quran supaya bersedekah sembunyi-sembunyi:

Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu (dosa); dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (al-Baqarah:271)

Allah juga mengingatkan tentang orang yang ikhlas bersedekah tidak mengharapkan sebarang balasan:

"Sesungguhnya Kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keridaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih.” (al-Insan: 9)


Wallahu'alam.

No comments: