Tuesday, June 10, 2008

Email Untuk Perokok



Ini adalah kiriman email yang saya terima dalam milis (mailing list) alumni Maahad Hamidiah... antara tempat saya menuntut ilmu suatu masa dahulu.

Email dari kakak kepada seorang senior saya, Ahmad Qais Ismail, yang kembali menemui Allah pada malam selepas azan isyak 30.5.08.

Bagi mereka yang merokok... mungkin boleh difikir-fikirkan keluhan dibawah ini. Wallahu'alam

Assalamu'alaikum wbth .

Selepas beberapa hari yg sibuk dan menyedihkan kerana mengurus adik yang sakit sehingga beliau menghembuskan nafas akhirnya, hari ini saya berpeluang semula untuk menyemak blog ini.

Terima kasih atas ucapan takziah.
Sebagai makluman, Allahyarham Ahmad Qais meninggalkan kita semua ekoran lemah jantung di Hospital Kajang pada jam 9 malam. Sebenarnya beliau dari batch SRP 88. Yang dari batch SRP 87 ialah seorang lagi adik saya, iaitu Adeebah.

Semasa hayatnya, beliau memang tidak berapa sihat dan kerap kali dirujuk ke HKL bagi menerima rawatan. Tabiatnya yang kuat merokok lebih memburukkan tahap kesihatannya. Saya maklum, semasa zaman persekolahan beliau seorang yang amat nakal. Mohon beliau dimaafkan jika terkasar bahasa dan perlakuan.

Jika terhutang wang ringgit, boleh minta dari saya at
au Adeebah. Nombor untuk dihubungi = 019-3177383 (Laila) & 016-3113050 (Adeebah).

Bukan untuk menunjuk pandai mahupun berniat untuk mengecilkan hati sesiapa, tapi saya memang terlalu emosional jika berhadapan dengan seorang perokok. Amat sedih bila orang yang kita sayangi tidak menyayangi diri mereka sendiri.

Kalau boleh, bagi rakan-rakan yang merokok, hentikanlah tabiat yang langsung tidak berfaedah ini. Saya masih percaya kepada suratan taqdir, qadha' dan qadar.

Saya redha dengan apa jua taqdir yang menimpa kami sekeluarga. Tapi
saya kehilangan dua ahli keluarga (arwah babah pada 1/9/2004 & arwah Qais pada 30/5/2008) akibat tabiat mereka yang kuat merokok.

Saya tidak nampak satu pun faedah yang dihasilkan dari aktiviti merokok ini melainkan tahap kesihatan mereka yang semakin merosot.


Oleh itu saya merayu kepada semua, hentikanlah merokok. Jika anda masih 'percaya' bahawa merokok tidak memudaratkan kesihatan anda, fikirkanlah pula kesihatan ahli keluarga yang lain, terutama anak-anak yang masih kecil.


Cik La



P/s : Gambar hiasan disalin daripada www.photomalaysia.com/forums

No comments: